Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Kraje ASEAN chcą wyrównać poziom

Do 2015 r. państwa należące do Stowarzyszenia Krajów Azji Południowo-Wschodniej zamierzają utworzyć Wspólnotę Krajów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN Community – AC). Jednym z celów organizacji będzie wsparcie przemysłu turystycznego.

Wspólnota obejmie swoim zasięgiem ponad 600 mln osób, które, według szacunków, do 2015 r. będą generowały prawie 5 proc. światowego PKB. Rządy krajów tego regionu zauważyły już wcześniej, że jednym z czynników wpływających pozytywnie na ich rozwój jest turystyka przyjazdowa. Fakt ten pozwolił docenić rolę kooperacji pomiędzy poszczególnymi destynacjami, dzięki której łatwiej promować region, współpraca ma także wspomóc proces przemian związanych m.in. z regulacjami wjazdowymi (projekt wspólnej wizy dla krajów ASEAN). 

Statystyka prawdę powie
Potencjał rozwoju turystycznego dla regionu ASEAN jest rzeczywiście wyjątkowo wysoki. Statystyki pokazują, że sektor turystyczny odgrywa dużą rolę dla ekonomii krajów ASEAN. Szacuje się, że wpływy z tej gałęzi odpowiadają za 4,6 proc. całkowitego PKB, a nawet 10,9 proc., jeśli wziąć pod uwagę oddziaływanie turystyki na inne sektory gospodarki. W branży pracuje 9,3 mln osób, co przekłada się na 3,2 proc. zatrudnienia w regionie, pośrednio turystyka wspiera ok. 25 mln miejsc pracy. Choć obraz ten może wydawać się spójny, szczegółowa analiza sytuacji w poszczególnych krajach wskazuje jednak na duże zróżnicowanie między nimi. I tak w Singapurze na jednego mieszkańca przypada 20 razy więcej turystów niż wynosi średnia dla całego regionu. Malezja znajduje się wśród 10 najpopularniejszych destynacji turystycznych i notuje każdego roku ok. 25 mln wizyt, podczas gdy Filipiny, mimo że są o wiele większe, przyciągają rocznie sześć razy mniej gości.
Na najmocniejsze i najsłabsze strony regionu Azji Południowo-Wschodniej w kontekście sektora turystyki wskazuje raport podsumowujący wydanie kolejnego Indeksu Konkurencyjności Krajów w Sektorze Turystycznym (Travel & Tourism Competitiveness Index – TTCI) opracowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne. Ranking TTCI powstał w oparciu o 14 kategorii, do których należą m.in. regulacje prawne, odpowiedzialność za środowisko, bezpieczeństwo, zdrowie i higiena, znaczenie turystyki dla kraju, infrastruktura lotnicza, drogowa, turystyczna, komunikacyjna i technologiczna, konkurencyjność w sektorze turystycznym, zasoby ludzkie, bogactwa naturalne i kulturowe. Kraje regionu ASEAN pojawiają się na różnych jego pozycjach, począwszy od wysokiego, 10 miejsca zajmowanego przez Singapur, poporzez Malezję (35. miejsce), Tajlandię (41. miejsce), dalej przez Brunei Darussalam (67. miejsce), Indonezję (74. miejsce) i Wietnam (80. miejsce), aż po Filipiny (94. miejsce) oraz Kambodżę (109. miejsce). 

Cztery grupy
Zróżnicowanie pomiędzy poszczególnymi destynacjami Południowo-Wschodniej Azji bardzo dobitnie prezentuje Indeks Konkurencyjności Turystycznej Krajów (TTCI) opracowany przez Światowe Forum Ekonomiczne przy współpracy profesjonalistów z branży turystycznej. Szczegółowa analiza pozwoliła na dokonanie podziału krajów ASEAN na cztery kategorie. Singapur okazał się być ligą samą w sobie, kolejna grupa to Malezja i Tajlandia, do trzeciej zaliczono Wietnam, Indonezję oraz Brunei Darussalam, czwarta to Filipiny i Kambodża.
Region organizuje każdego roku, począwszy od 1981 r., ASEAN Tourism Forum, które jest jednym z narzędzi służących promocji regionu jako destynacji turystycznej. To tu prezentują się Narodowe Organizacje Turystyczne, to tu spotykają się profesjonaliści z całego świata, by „kupować” azjatyckie destynacje. To także tu odbywają się spotkania na wysokim szczeblu, których celem jest omówienie strategii, poprawa współpracy i podjęcie działań, jakie mają pozwolić sprostać pojawiającym się wyzwaniom oraz wykorzystać szanse na rozwój turystyczny. MG


Najbliższa edycja ATF odbędzie się w Vientiane, stolicy Laosu, w dniach 17–24 stycznia 2013 r.

2013-01-09 16:34:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter