Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Polska konkurencyjna mimo zaniechań wobec turystyki

Światowe Forum Ekonomiczne opublikowało raport dotyczący konkurencyjności w turystyce. Polska z roku na rok wypada w klasyfikacjach lepiej, choć, jak wyraźnie stwierdza dokument, nie dzięki, lecz pomimo działań władz.

W raporcie przygotowanym przez szwajcarską organizację sklasyfikowano 140 krajów. Przy ocenie wzięto pod uwagę statystykę przyjazdów oraz trzy kategorie zmiennych. Po pierwsze, ramy społeczno-prawne, na które składają się takie zmienne jak: regulacje prawne, zrównoważony rozwój środowiska, bezpieczeństwo, opieka zdrowotna i higiena, oraz to, jak priorytetowo traktowana jest turystyka w polityce państwa. Oceniono też otoczenie biznesowe i infrastrukturę, czyli transport lotniczy, lądowy, infrastrukturę turystyczną, konkurencyjność cen sektora turystycznego, a także zasoby: naturalne, ludzkie i kulturowe turystyki. Według World Economic Forum są to czynniki, które mają decydujące znaczenie w tworzeniu dogodnych warunków do organizowania turystyki.
Wyniki raportu mogą budzić wątpliwości. Dopiero szczegółowa analiza statystyk zdaje się tłumaczyć układ krajów w tabeli. Najbardziej konkurencyjne turystycznie są kraje „starej” Unii Europejskiej – w pierwszej dwudziestce zestawienia znalazło się aż dwanaście państw z tej grupy. Od pięciu lat na czele rankingu staje... Szwajcaria, zbierająca najwyższe noty w wymienionych kategoriach. Ścisłą czołówkę dopełniają: Niemcy, Austria, Hiszpania oraz Wielka Brytania. Polska, która awansowała o siedem miejsc plasując się na 42. pozycji, osiągnęła poziom konkurencyjności porównywalny z Katarem, Tajlandią. Wyprzedziła zaś, co może budzić zdziwienie, Chiny, Turcję czy Bułgarię.
Polska z raportu na raport staje się coraz bardziej konkurencyjnym krajem pod względem turystycznym, choć, jak zauważają autorzy zestawienia, otoczenie polityczne i biznesowe temu nie sprzyja. Turystyka jest wciąż marginalizowaną gałęzią gospodarki, słabo dotowaną przez państwo, brakuje jej też efektywnej strategii marketingowej, która przyciągnęłaby turystów. Polska także wciąż nie może się poszczycić odpowiednią infrastrukturą – jeśli chodzi o jakość dróg lub poziom infrastruktury lotniczej znajdujemy się na szarym końcu klasyfikacji. Autorzy raportu nieco lepiej oceniają dostępność polskiej bazy hotelowej i stosunkowo niskie ceny za noclegi oraz odpowiednio rozbudowaną sieć wypożyczalni samochodów – w tej kategorii Polska jest liderem klasyfikacji. Nasz kraj postrzegany jest przez ekspertów jako bezpieczny, oceniono, że opieka zdrowotna jest na dobrym poziomie, a wskaźnik dostępu do wody pitnej należy do najwyższych na świecie. Eksperci pozytywnie oceniają też działania Polski w zakresie ochrony i promowania posiadanych zasobów naturalnych i kulturalnych, a także zwiększającą się liczbę organizowanych targów i wystaw międzynarodowych.
42. miejsce Polski w rankingu cieszy, choć należy pamiętać, że raport jest bardziej oceną efektów budowania konkurencyjności państw niż odzwierciedleniem ich faktycznej atrakcyjności turystycznej. MM 


2013-04-05 16:27:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter