Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Kasy fiskalne końcem współpracy?

Problem związany z koniecznością ewidencjonowania przez agentów sprzedaży na kasach fiskalnych pojawił się na kilka dni przed wejściem w życie wydanego w marcu rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. zwalnia z obowiązku posiadania kas fiskalnych podatników, u których kwota obrotu nie przekroczyła 20 tys. zł. Mowa jednak o obrocie zrealizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zasadniczym elementem tej definicji jest to, co wchodzi w obrót biura agencyjnego. Jako że prowizja otrzymywana za sprzedaż wycieczek zorganizowanych to obrót wykonany na rzecz touroperatora, czyli przedsiębiorcy, a nie osoby fizycznej, przychód z tego wynagrodzenia nie składa się na owe 20 tys. zł. Przedmiotowy obrót stanowią natomiast opłaty za transakcję doliczane przez agentów przy sprzedaży biletów lotniczych, usług hotelowych itp.
W praktyce oznacza to, że nie każdy z agentów miał do tej pory obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Rozporządzenie z 14 marca 2013 r. zakłada natomiast, że firma, która ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu (§ 5. 1.). W pkt. 2 tego samego paragrafu napisano, że w przypadku, gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Agenci z tytułu rozporządzenia nie muszą zatem posiadać kas fiskalnych, w niektórych przypadkach są do ich zakupu „przymuszani” decyzjami touroperatorów.
– Takie rozwiązanie w praktyce może oznaczać kolejne ryzyko finansowe dla agentów – twierdzi prezes OSAT-u. – Nie wszyscy organizatorzy wypłacają rzetelnie prowizję. Zdarza się, że część z nich opóźnia wypłaty lub wręcz ich nie dokonuje, co powoduje konieczność kompensowania prowizji wpłatami klienta. W sytuacji, kiedy biura podróży zostaną pozbawione możliwości przyjmowania gotówki, zostaną narażone na całkiem realne straty finansowe – twierdzi Artur Grocholski. (...) MG 

>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 20 (16-31 października 2013)

2013-10-22 16:34:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter