Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Polski rynek jest jednym z bardziej perspektywicznych

Rozmowa z Branimirem Botevem, ministrem ekonomii i energii Republiki Bułgarii.

Jaki procent produktu krajowego brutto generuje turystyka w Bułgarii i jakie działania podejmuje ministerstwo, by zwiększyć wpływy z turystyki?

Turystyka generuje 13.6 proc. PKB. To więcej niż średnia europejska, która wynosi 9 proc. Aby zwiększyć ten procent, w 2014 r. planowane są kampanie na kluczowych dla Bułgarii rynkach. Działania ministerstwa skoncentrowane będą na promocji Bułgarii. Zintegrowane kampanie reklamowe promujące Bułgarię i jej produkty turystyczne realizowane będą na sześciu rynkach, w tym polskim. Aby zwiększyć efektywność naszych działań, ściśle współpracujemy z touroperatorami z interesujących nas krajów oraz przedstawicielami mediów.  

 

Jakie rynki są wobec tego dla Bułarii najbardziej cenne? Proszę powiedzieć, jak wygląda ruch turystyczny w Bułgarii, turyści z jakich krajów najczęściej odwiedzają ten kraj?

2013 był dla nas kolejnym udanym rokiem pod względem liczby odwiedzin zagranicznych turystów. Spośród niemal 10 mln obcokrajowców, którzy nas odwiedzili, prawie 7 mln przyjechało w celach turystycznych. To ponad 5 proc. więcej niż w 2012 r.

Najwięcej turystów pochodzi z Rumunii, Grecji – niemal milion z każdego z tych krajów. Liczną grupę stanowią Niemcy, Rosjanie, Macedończycy. W ostatnim roku odnotowaliśmy też duży napływ turystów z Turcji, Serbii czy Ukrainy – z każdego z tych krajów wypoczywało w Bułgarii ponad 300 tys. turystów.

 

Jakie miejsce w tych statystykach zajmuje Polska? Ilu Polaków przyjeżdża do Bułgarii i w jakich celach? 

Polska jest jednym ze strategicznych rynków dla bułgarskiej turystyki. Od kilku lat liczba polskich turystów systematycznie wzrasta. Statystyki z ostatnich siedmiu lat potwierdzają, że Bułgarię wizytuje rokrocznie ok. 300 tys. Polaków, z tego około 250 tys. to turyści. W przeważającej mierze odwiedzają Bułgarię w celach wypoczynkowych, choć – co warte odnotowania – z każdym rokiem przybywa nam również turystów biznesowych. 

Choć głównym celem wizyt Polaków w naszym kraju pozostaje wypoczynek w nadmorskich kurortach,  coraz większą popularnością zaczynają się cieszyć obozy dla dzieci, a w ostatnich latach również turystyka zimowa.

Warto przypomnieć, że Bułgaria może być atrakcyjna dla turystów przez cały rok. Mamy znakomite warunki do uprawiania narciarstwa, turystyki kulturowej, spa czy korzystania z balneoterapii. Nasz kraj słynie nie tylko z najlepszych nadmorskich kurortów, ale i dobrze zachowanych atrakcji, pamiątek kultury starożytnej, nie wspominając o dobrej kuchni i gatunkowych winach. 

 

Jakie w takim razie działania zamierza podjąć Pański resort w ramach zachęcania Polaków do jeszcze liczniejszego odwiedzania Bułgarii?

Ministerstwo Ekonomii i Energii rozpoczęło projekt „Wdrożenie zintegrowanej kampanii informacyjnej na kluczowych rynkach: niemieckim, rosyjskim, ukraińskim, polskim i szwedzkim”. Celem tej kampanii jest zwiększenie konkurencyjności i udziału w konsumpcji usług turystycznych w Bułgarii przez turystów z tych właśnie perspektywicznych rynków, a także promowanie samej Bułgarii jako destynacji atrakcyjnej turystycznie.

Jak już wcześniej wspomniałem, polski rynek uznawany jest za jeden z perspektywicznych ze względu na odnotowywany w ostatnich latach stopniowy wzrost liczby turystów z waszego kraju. Nasze starania będą ukierunkowane na jej zwiększenie. W Polsce chcielibyśmy jednak się skupić na promowaniu przede wszyskim turystyki kulturowej, ekologicznej i miejskiej, ponieważ te rodzaje aktywności są mało znane wśród Polaków. 

W ramach kampanii w Polsce planujemy zorganizować press trip dla dziennikarzy, prezentacje, zamieszczać materiały promocyjne na temat Bułgarii w prasie ogólnokrajowej, na stronach specjalistycznych w internecie oraz na 50 billboardach. Przewidywane są także dwie akcje promocyjne z udziałem autobusów promocyjnych, które będą jeździły po Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie. Oprócz tego ministerstwo będzie promowało Bułgarię na targach Tour Salon w Poznaniu.

 

Czy polscy touroperatorzy będą mogli liczyć na wsparcie ze strony bułgarskiej w zakresie promocji kierunku?

Tak, praktykujemy organizowanie wizyt studyjnych, na które zapraszamy organizatorów turystyki, a także umieszczanie reklam, materiałów promocyjnych w katalogach touroperatorów. 

 

Zmieniając nieco temat: Bułgaria jest jednym z ulubionych kierunków Polaków, a jak wypoczywają sami Bułgarzy? Jakie są ich ulubione destynacje?

Najwięcej Bułgarów wypoczywa w kraju. Najczęściej wybierają się nad Morze Czarne, ale jeżdżą też do ośrodków spa, a zimą na narty.

Zagraniczne wyjazdy co roku podejmuje około czterech milionów Bułgarów, z tego na wypoczynek za granicę udaje się około miliona. Najczęściej wybierane kierunki to Turcja, Grecja, Macedonia, Rumunia, Serbia i Niemcy.

Do Polski przyjeżdża średnio ok. 25 tys. Bułgarów, czyli 10 razy mniej niż Polaków w Bułgarii. Mam jednak nadzieję, że wkrótce moi rodacy odkryją uroki waszego kraju i zwiększy się ich liczba w Polsce. Myślę, że wpływ na poprawę tych statystyk mogłyby mieć też wyjazdy studyjne dla bułgarskich touroperatorów i mediów organizowane przez Polską Organizację Turystyczną. MM

 

 

Curriculum vitae

Branimir Botev, ur. w1958 r. Jest absolwentem francuskiej szkoły językowej w Sofii oraz socjologii na Uniwersytecie Sofijskim. 22 lipca 2013 r. został zaprzysiężony na ministra ekonomii i energii Bułgarii. Urząd zajmuje się również sprawami turystyki. Mnister Botev ma doświadczenie w pracy w administracji publicznej.

W początkach kariery, w połowie lat 80. pracował m.in. jako doradca w gabinecie ministra przemysłu lekkiego, a pod koniec lat 90. był starszym doradcą i sekretarzem rady administracyjnej rady ministrów. Pełnił też funkcje kierownicze, m. in. w Instytucie Marketingu.



 

2014-04-29 16:33:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter