Otwierający wykład wygłosił prof. Andrzej Blikle, propagujący doktrynę jakości opartą budowaniu właściwej relacji pracodawca- pracownik. Trzeba przestać myśleć o „zmotywowaniu”, a zacząć wspomagać ludzi w budowaniu ich motywacji wewnętrznej. Motywacji opartej na poczuciu, że to co robię w pracy przynosi pożytek innym, a mnie pozwala na osobisty rozwój. Że z mojej pracy i z siebie mogę być dumnym. Że moja praca ma sens- apeluje profesor w swoich wystąpenach.
Jak co roku duże zainteresowanie gości wzbudziła debata agenci kontra touroperatorzy. Tym razem również nie obyło się bez ostrej dyskusji. W odpowiedzi na pytania o ustawianie wysokich progów sprzedażowych oraz rozwiązywanie umów z agentami, którzy nie wywiążą się z tych założeń, touroperatorzy zgodnie stwierdzili, że takie są prawa rynku.
– Otoczenie biznesowe zmienia się w czasie i wymusza stosowanie nowych rozwiązań. Musicie rozumieć, że jest to konsekwencja rozwoju dużych firm. Waszą pracą i obowiązkiem jest przyciągnięcie i utrzymanie klientów, jeżeli chcecie dalej prosperować. W biznesie nie mam miejsca na sentymenty – powiedział Grzegorz Płókarz, prezes zarządu Ecco Holiday. Zaciętą dyskusję podsycała obecność Marka Andryszaka, prezesa TUI Poland, który słynie z kontrowersyjnych tez, trudnych do zaakceptowania dla agentów.. Oliwy do ognia dolewał także Artur Grocholski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, który jako moderator zadawał dodatkowe pytania każdej ze stron. Po wyjściu z sali na gości czekały zimne napoje, mające ostudzić emocje, których nie brakowało podczas całego forum. Za rok następne Forum, rezerwujmy termin już dziś. SM
III Forum Agentów Biur Podróży, 26 listopada Warszawa, Adgar Plaza