Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


Koszty rezygnacji z imprezy muszą wynikać z rzeczywiście poniesionych wydatków (pełna wersja)

W związku z rezygnacjąz imprezy turystycznej organizator wstępnie naliczył koszty w wysokości 50 proc. ceny imprezy, które zostały potrącone z zaliczki przy jednoczesnym wskazaniu, że po rozliczeniu imprezy koszty te mogą zostać zweryfikowane i ewentualnie obniżone. Agent zapytał nas czy takie działanie jest uprawnione skoro od zawarcia umowy do rezygnacji minął zaledwie jeden dzień.


Agent poinformował nas, że sprzedał swoim klientom (3 osoby) zagraniczną imprezę turystyczną jednego z organizatorów ale niestety już następnego dnia po zawarciu umowy i wpłacie zaliczki okazało się, że klienci muszą zrezygnować z ważnych powodów. W związku z rezygnacją organizator wstępnie naliczył koszty w wysokości 50 proc. ceny imprezy, które zostały potrącone z zaliczki przy jednoczesnym wskazaniu, że po rozliczeniu imprezy koszty te mogą zostać zweryfikowane i ewentualnie obniżone.

Agent zapytał nas czy takie działanie jest uprawnione skoro od zawarcia umowy do rezygnacji minął zaledwie jeden dzień. Odpowiadając na to pytanie należy zwrócić uwagę, że co do zasady w przypadku rezygnacji klienta organizator zawsze ma prawo do obciążenia go kosztami organizacji imprezy, które poniósł w związku z zawarciem umowy i późniejszą rezygnacją. Muszą to być jednak koszty uzasadnione i ściśle związane z faktem rezygnacji. W przypadku gdy klient zrezygnuje z wyjazdu organizator będzie mógł zatem obciążyć klienta np. kosztem biletu lotniczego czy miejsca w hotelu jeżeli sam organizator został za te składniki imprezy turystycznej obciążony. Jeżeli organizator otrzyma zwrot zapłaty za bilet lotniczy w całości lub w części to, co do tych kwot nie powinien wysuwać względem klienta żadnych roszczeń.

W przypadku rezygnacji klienta organizator nie posiada również uprawnienia do naliczenia sobie wysokości przewidywanej marży. Stosowanie przez organizatora zryczałtowanych kosztów rezygnacji uzależnionych od daty jej złożenia nie ma nic wspólnego z powyżej opisanym obowiązkiem wyliczenia faktycznych kosztów.

Nie można z góry ustalić, że w przypadku danej rezerwacji koszty wyniosą 50 proc. ceny imprezy bowiem to wyliczenie musi się opierać na kosztach faktycznie poniesionych a nie przewidywanych. Taka praktyka organizatora polegająca na potrąceniu z góry przyjętej kwoty jest praktyką, która może zostać uznana za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i może stać się przedmiotem kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

W przypadku dokonania przez klienta rezygnacji, wpłacone przez niego środki powinny zostać zwrócone niezwłocznie, a w przypadku gdy klient wezwie organizatora do zapłaty może również dochodzić odsetek za opóźnienie w płatności. Organizator nie może uchylić się od zwrotu wpłaconej zaliczki z tego powodu, że nie zna jeszcze kosztów jakimi będzie chciał obciążyć klienta. Każda ze stron posiada swoje roszczenie w tym zakresie i tym bardziej niezasadne zdaje się jakiekolwiek potrącenie skoro organizator nie wie jeszcze, jaka będzie wysokość jego roszczenia z tytułu kosztów rezygnacji.

Odpowiadając na pytanie agenta zadane w liście do naszej redakcji należy wskazać, że termin rezygnacji i fakt, że od zawarcia umowy upłynął krótki czas nie ma zasadniczo wpływu na wysokość kosztów jakimi organizator może obciążyć klienta. Zawarcie umowy z organizatorem jest zobowiązaniem zaciągniętym przez klienta, z którym wiążą się określone konsekwencje prawne. Roszczenie organizatora o pokrycie kosztów rezygnacji jest jedną z tych konsekwencji ale roszczenie to nie powinno i nie może być formułowane w sposób dowolny na podstawie prognoz czy zryczałtowanych tabel obciążeń.

Ta tematyka była wielokrotnie podejmowana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wielokrotnie zabraniał organizatorom stosowania tego typu rozwiązań w umowach z konsumentami. Należy podkreślić, że niedozwolone jest nie tylko wprowadzenie zryczałtowanych kosztów rezygnacji do umowy z klientem ale także faktyczne stosowanie takiej praktyki. KW

2015-03-02 14:26:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter