Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


Opłata dystrybucyjna Lufthansy częściowo zawieszona

Planowane przez Lufthansę wprowadzenie opłaty dystrybucyjnej na niektórych rynkach opóźni się, a wszystko z powodów techniczno-prawnych.

O częściowym sukcesie mogą mówić agenci sprzedający ofertę przewoźników z Grupy Lufthansy w Chinach, Nowej Zelandii, Iranie, Libii, Jemenie oraz w Brazylii, gdzie z uwagi na nierozwiązanie kwestie prawne dotyczące możliwości pobierania opłaty dystrybucyjnej nie jest możliwe wdrożenie przedmiotowej opłaty. Lufthansa planowała, że 16 euro, które zamierza pobierać za rezerwacje zakładane w systemach GDS, będą zarejestrowane pod kodem „YR”. To właśnie pod tym skrótem kryją się opłaty paliwowe, ubezpieczeniowe oraz własne, ustalane przez linie lotnicze. Z uwagi na niejasności prawne, Grupa zamierza zakodować dopłatę pod skrótem „OB”, który określa opłaty dodatkowe. Będzie to możliwe dopiero po rozwiązaniu problemów technicznych. Obecnie nie we wszystkich systemach CRS kod ten jest widoczny.

Plany dotyczące wprowadzenia opłaty dystrybucyjnej przez przewoźnika tłumaczone były zbyt wysokimi kosztami wynikającymi z użytkowania systemów GDS. Przeciwko tej decyzji przez całe wakacje występują organizacje branżowe i sami agenci, co zapewnia Lufthansie w okresie wzmożonego ruchu lotniczego praktycznie stały PR. Sprawa stała się na tyle poważna, że trafiła nawet do Komisji Europejskiej, która miała zbadać, czy decyzja o wprowadzeniu opłaty dystrybucyjnej nie jest wykroczeniem przeciwko przepisom o uczciwej konkurencji. Lufthansa zaproponowała agentom korzystanie z portalu agencyjnego, do którego dostęp mają tylko współpracujące z linią biura podróży. Pojawiła się wątpliwość, czy rzeczony system nie stanowi własnej platformy rezerwacyjnej. Według unijnego prawa linia lotnicza nie może preferować własnych narzędzi sprzedażowych kosztem zewnętrznych, właśnie po to, żeby nie zaburzać konkurowania na rynku. Agenci podkreślali wielokrotnie, że korzystanie z systemu Lufthansy spowoduje niemożność porównania cen z ofertami innych przewoźników, na czym stracą przede wszystkim klienci. Na niemieckim rynku pojawiły się pomysły dotyczące ominięcia opłaty wprowadzonej przez Lufthansę. Konsolidator lotniczy Aerticket zaoferował agentom możliwość bezpośredniego podłączenia się pod kontent przewoźnika. Przewagą tego systemu nad platformą udostępnianą przez linię biurom podróży jest możliwość porównania oferty Lufthansy z propozycjami konkurencji, które znajdują się w rozwiązaniu Aerticket. Z tego narzędzia zamierzają skorzystać stowarzyszenia biur agencyjnych, współpracujące z konsolidatorem. Według doniesień niemieckich mediów, ma to być jednak rozwiązanie awaryjne. MG

2015-08-28 12:55:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter