Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


Regiony z pomysłem na uzdrowienie turystyki (pełna wersja)

Marek Migdal, ekspert w zakresie turystyki w regionach, postuluje zwiększenie udziału organizacji lokalnych w zarządzaniu turystyką w Polsce.


Mimo powszechnych opinii, że turystyka to jeden z silników napędzających polską gospodarkę, odczuwa się niedosyt wykorzystania jej potencjału. Sposób postrzegania turystyki (zarówno przez urzędników i decydentów, jak i przedsiębiorców) i funkcjonujący system jej organizacji, pomimo słusznych założeń, nie do końca spełnia potrzeby branży i wymaga modyfikacji.

W Unii Europejskiej turystyka postrzegana jest jako konkurencyjna i innowacyjna dziedzina gospodarki, jako czynnik zwiększający spójność terytorialną oraz dynamizujący rozwój regionów. Jednocześnie trakto-wana jest jako dziedzina, wymagająca dużego wsparcia i współpracy ze strony władz wszystkich szczebli.

Czynnikami motywującymi do zmian, akurat teraz, są m.in. nowa perspektywa finansowa UE 2014-2020 oraz rosnąca rola turystyki jako koła zamachowego gospodarki i boom inwestycyjny w polskiej turystyce. Należy pamiętać, że turystyka oddziałuje na wiele sfer: gospodarkę, edukację, zdrowie, które mają istotny wpływ na generowanie przedsiębiorczości i jednocześnie wpływają pozytywnie na życie społeczne.

Polityka turystyczna kraju.

Aktualnie w branży turystycznej odczuwalny jest pogląd o braku aktywnej polityki turystycznej w Polsce. Dominuje anachroniczny sposób myślenia, w którym turystyka jest traktowana jako element rekreacji a nie sektor gospodarki. Jeśli do tego dołożyć wymagające istotnych korekt ustawodawstwo, wybiórcze i chaotyczne realizowanie oficjalnie przyjętych strategii dotyczących turystyki, brak faktycznej współpracy różnych podmiotów i szczebli administracyjnych, a nawet wzajemne zwalczanie się – to można stwierdzić, że „braki” w polityce turystycznej kraju to kluczowy problem  gospodarki turystycznej w Polsce.

Należy zaktywizować w praktyce podejście do realizacji polityki turystycznej państwa. Te same działania należy podjąć na szczeblu regionalnym i lokalnym. Następnym krokiem powinno być doprowadzenie do spójności „polityk sektorowych państwa” i integracji ich realizacji z uwzględnieniem rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce. W szczególności należy:

 •  faktycznie traktować turystykę jako sektor gospodarki,

 •  jasno określić „politykę turystyczną” Polski, i wdrożyć sprawne i efektywne zasady jej realizacji,

 •  odejść od „myślenia urzędniczego” i w realizacji zadań stosować zasady partnerstwa i wielowymiarowej kooperacji sieciowej,

 •  przywrócić właściwą rolę turystyce krajowej (w wymiarze ekonomicznym) i społecznej (w wymiarze publicznym). Obecnie większość działań i środków skierowana jest na wspieranie zagranicznej turystyki przyjazdowej, a o Polakach wypoczywających w Polsce „zapominamy”.

 •  stworzyć system i opracować klarowne zasady finansowania rozwoju turystyki, w szczególności na szczeblu regionalnym i lokalnym – kojarzenia różnych źródeł, zarówno środków publicznych, prywatnych, jak i środków UE,

 •  zwiększyć aktywność proinnowacyjną turystyki i efektywność współpracy nauki i biznesu.

Usprawnienie systemu promocji i zarządzania turystyką w Polsce.

W Polsce brakuje klarownego i sprawnego systemu promocji i zarządzania turystyką. Stan obecny opiera się na luźno powiązanych ze sobą podmiotach, w szczególności dotyczy to lokalnych i regionalnych podmiotów (LOT-y i ROT-y) występujących najczęściej w roli „petenta” w relacjach z MSiT, POT, a w szczególności z JST. Dodatkowo brak jest odpowiedniego umocowania formalno-prawnego i finansowego ROT i LOT. Niejasne są relacje tych organizacji między sobą, jak i w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego. W zapisach ustawowych pominięto produkt turystyczny jako właściwy cel rozwoju.

Należy zwiększyć partycypację samorządów terytorialnych, ROT i LOT oraz nowego, zreformowanego samorządu gospodarczego w kreowaniu i realizacji polityki turystycznej Polski. Należy łączyć nowoczesne rozwiązania oraz środki z różnych źródeł. W ten sposób promocja kraju byłaby bardziej profesjonalna i pełniejsza. Na podobnej zasadzie należy również upodmiotowić funkcjonowanie ROT i LOT oraz ich relacje z władzami regionalnymi oraz podmiotami gospodarczymi i organizacjami branżowymi turystyki. Należy:

 •  nadać POT właściwą rangę i zmienić formułę jej funkcjonowania, przenosząc ciężar z funkcji wykonawczej na koordynacyjną, tak aby pełniła rolę kreatora i partnera dla działań innych podmiotów w szczególności regionalnych i lokalnych,

 • zreorganizować system funkcjonowania POT – ROT – LOT a w szczególności wzmocnić i ustabilizować formalno-prawnie oraz finansowo ROT-y i LOT-y,

 •  stworzyć system jednoczenia sił i środków, kumulujący istniejący potencjał, wyzwalający i wspierający nowe inicjatywy - prowadzący do integracji działań na rzecz rozwoju turystyki,

 • wyzwolić aktywność i chęć współdziałania, również finansowego, wśród podmiotów gospodarczych sektora turystyki (np. PPP w promocji, monitoringu, ewaluacji).

Stworzenie instytucji wspierających rozwój turystyki (centra zarządzania/wspierania/koordynacji/ badawcze, klastry, obserwatoria itp.).

Obecnie w Polsce brakuje narzędzi wspierających rozwój turystyki. Nie ma żadnego spójnego krajowego systemu badań, koordynacji działań a także wspierania inicjatyw.

Należy stworzyć sprawny system wsparcia dla działań i inicjatyw bez względu na ich realizatora. Należy pozyskać do współpracy istniejące instytucje, np. naukowe, społeczne i komercyjne. W tym kontekście można rozważyć również stworzenie systemu opartego na jednostkach odpowiedzialnych za kreowanie i wdrażanie projektów  Unii Europejskiej. W szczególności należy:

 • zreorganizować obecne funkcjonowanie POT-ROT-LOT - instytucji mających wspierać i kreować rozwój turystyki,

 • stworzyć system doboru i kreowania kompetentnych kadr dla turystyki w szczególności osób zajmujących kierownicze stanowiska w jednostkach finansowanych ze środków publicznych,

 • określić kryteria i zasady oceny efektywności i ewaluacji działań podejmowanych przez jednostki odpowiedzialne za rozwój i promocję turystyki w Polsce,

 • opracować i wprowadzić jednolity system badań rynku turystycznego ze szczególnym uwzględnieniem systemu konsumenckich badań regionalnych,

 • dostosować system kształcenia i doskonalenia zawodowego dla potrzeb gospodarki turystycznej,

 • stworzyć system gwarantujący turystyce efektywny dostęp i wykorzystanie środków unijnych na rozwój tego sektora gospodarki, z uwzględnieniem aspektów innowacyjności w turystyce.

Reforma roli i funkcjonowania turystycznego samorządu gospodarczego oraz innych pozarządowych organizacji branżowych.

Samorząd branży turystycznej jest słaby, rozproszony, często skonfliktowany. Pomiędzy poszczególnymi organizacjami brak współpracy. Podobna sytuacja dotyczy organizacji pozarządowych działających w sektorze turystyki. Przez to organy władzy nie mają partnera branżowego, co w praktyce przekłada się na brak współpracy na linii administracja publiczna – branża turystyczna. Istniejące kontakty mają charakter incydentalny. Ten stan rzeczy w znaczący sposób hamuje rozwój podmiotów gospodarczych sektora turystyki w naszym kraju i bardzo często blokuje realizacje istotnych zmian systemowych.

Należy podjąć działania kreujące zbudowanie jednolitej krajowej reprezentacji interesów sektora turystyki. Należy przypisać samorządowi gospodarczemu i organizacjom pozarządowym określoną rolę i powierzyć konkretne zadania, jasno określając ich cel. W ten sposób ministerstwo ds. turystyki otrzyma stabilnych i reprezentatywnych partnerów, z którymi będzie można tworzyć następne przedsięwzięcia, rozwijać sektor turystyki i kreować konkurencyjność na rynkach światowych. Główne działania:

 • opracować zasady i podjąć harmonijną i partnerską współpracę z organizacjami branżowymi sektora turystyki traktując je jako partnera współodpowiedzialnego za kreowanie i realizację polityki rozwoju polskiego sektora gospodarki turystycznej,

 • docenić struktury regionalne i lokalne, dążyć do zwiększenia ich aktywności i wpływu na decyzje i funkcjonowanie organizacji ogólnokrajowych,

 • stworzyć uwarunkowania wyzwalające inicjatywę i zaangażowanie podmiotów gospodarczych i szeregowych członków organizacji branżowych.

Współpraca partnerska - silniejsze włączenie JST (władze regionalne i lokalne), branży i nauki.

Współpraca i partnerstwo to chyba najbardziej wyświechtany slogan naszej turystycznej rzeczywistości. Wiele o tym napisano, szczególnie w różnego rodzaju strategiach i planach, wiele się mówi na spotkaniach i deklaruje w oficjalnych wystąpieniach a w praktyce niewiele się robi w tym zakresie.

Motywem przewodnim powinna być współpraca partnerska a więc dążenie do wspólnego, strategicznego i kompleksowego kreowania rozwoju turystyki oraz wypracowanie rozwiązań, które będą pozwalały na faktyczne współuczestniczenie wszystkich firm, organizacji i instytucji współtworzących ofertę turystyczną i kształtujących oblicze tego sektora gospodarki. Należy:

 • propagować współpracę międzysektorową (władze, NGO, przedsiębiorcy i ich organizacje) – to nie są systemy przeciwstawne lecz uzupełniające a cel jest wspólny,

 • stworzyć warunki (zachęty) do współpracy JST i branży w ramach grup partnerskich,

 • zorganizować system wsparcia instytucjonalnego dla NGO sektora turystyki ( w szczególności ROT i LOT – organizacji ustawowo dedykowanych do realizacji części polityki rozwoju turystyki) ,

 • aktywizować współpracę nauki i biznesu – projekty B+R,

 • wprowadzić systemy monitorowania i ewaluacji podejmowanych działań.

Powyżej zaprezentowane działania nie wyczerpują całości zagadnienia ale są niezbędnym minimum, które należy zrealizować zakładając chęć wykorzystania potencjału polskiego sektora gospodarki turystycznej.

2016-05-04 14:16:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

2016-05-24 10:19 Janusz Kopaczek

Niektóre spostrzeżenia i propozycje ważne! Ale generalnie tak się nie da. Nie da się na raz złapać kilku srok za ogon.

2016-06-03 09:29 niestety

nic tu nowego nie padło. wszyscy powtarzamy to samo od lat. i wszyscy wiemy, co trzeba zrobić. nie wiedzą i nie rozumieją politycy a oni decydują. póki będą zarządzać ignoranci niewiele się zmieni i można tu pisać tomy o tym co trzeba

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter