Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


Kraków jak Barcelona. Za dużo turystów?

W Krakowie mieszkańcy boją się, że coraz liczniejsi goście z kraju i zagranicy zadepczą im miasto. Na razie nieformalnie, ale coraz głośniej, protestują przeciwko masowej turystyce przyjazdowej.



Choć wydaje się to gospodarczo nieuzasadnione, coraz więcej mieszkańców atrakcyjnych miast i regionów świata, próbuje świadomie ograniczyć liczbę przyjeżdżających turystów. Kilka przykładów znamy z Europy. Najbardziej dotkliwie zainteresowanie zagranicznych gości odczuła Wenecja, w której, w wyniku zbyt dużej popularności wśród turystów, spadła nawet populacja. Wiele osób wyjechało z miasta, bo życie w ciągłym hałasie i tłumie rozemocjonowanych gości przestało stwarzać warunki do normalnego życia. Szczególnie tego rodzinnego.

Przed paroma miesiącami głośno było natomiast o planach byłej już burmistrz Barcelony, która chciała ograniczyć liczbę przyjezdnych, wprowadzając nawet zakazy wynajmu krótkoterminowego dla nowych obiektów.

Tymczasem w Krakowie pierwsze głosy protestu przeciwko masowym przyjazdom pojawiły się przy okazji planów sięgnięcia przez miasto po rolę gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich. Nie pomogły też Światowe Dni Młodzieży.
Dziś, nadal w sposób nieformalny, ale już coraz dobitniejszy, mieszkańcy nie szczędzą słów krytyki dla planów zwiększania liczby turystów spragnionych Krakowa historycznego, kulturalnego i rozrywkowego. – Na forach dyskusyjnych dość wyraźnie swoją obecność zaznaczają przeciwnicy turystyki przyjazdowej – mówi anonimowo osoba związana z turystyczną promocją Krakowa. – Niestety, osoby te nie dostrzegają znaczenia gospodarczego, jakie ta branża odgrywa dla miasta i okolic – dodaje.
Szacuje się, że około 30 proc. zatrudnionych w Krakowie pracę znalazło właśnie dzięki turystyce. Oczywiście mowa nie tylko o osobach bezpośrednio zajmujących się obsługą gości, ale także pośrednio związanych z tym przemysłem. Ze strony miasta pojawiają się ponoć próby uświadamiania tego faktu mieszkańcom, ale efekty nie są zbyt zadowalające.
Być może w tym przypadku lepiej sprawdziłaby się kampania negatywna, która zamiast pokazywać, co się zyskuje, wskazałaby na potencjalne, ale bardzo wymierne straty, z jakimi krakowiakom przyszłoby się zmagać, gdyby nagle zabrakło turystów.

2016-08-31 16:00:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter