Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


Dyrektor Dominik Borek z MSiT wyjaśnia - czytaj w najnowszym wydaniu WT

W nawiązaniu do artykułu prasowego opublikowanego w „Wiadomościach Turystycznych” (nr 13) 1-15 lipca 2018 przez Pana Krzysztofa Wilka, pt. „Obowiązkowo zmień umowy o udział w imprezie turystycznej” pozwalam sobie na słowo komentarza.

 

Stała rubryka zatytułowana „Prawo w turystyce” jest jedną z najszerzej komentowanych i czytanych. Mając to na uwadze, chciałbym doprecyzować kwestię tzw. terminu przedawnienia roszczeń, o którym pisał Pan Mecenas Krzysztof Wilk.

Jak słusznie zauważył autor artykułu, „przepisy, które wchodzą w życie w lipcu, nakładają na biuro podróży obowiązek zawarcia w umowie informacji na temat dostępnych wewnątrz procedur rozpatrywania skarg oraz metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.” Dodatkowo w umowie o imprezę turystyczną należy zawrzeć informację o tym, że podróżny ma obowiązek poinformować o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy turystycznej. Wobec powyższego należy wskazać, iż podróżnemu:

 1) przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana jego wyłącznym działaniem lub zaniechaniem;

 2) przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności.

 Zatem poza rozwiązaniem niezgodności przez organizatora turystyki dodatkowo podróżny może uzyskać obniżkę ceny (w każdym przypadku stwierdzenia niezgodności, której sam nie spowodował). W grę wchodzi również odszkodowanie, lecz tylko wówczas, gdy poniesie szkodę spowodowaną niezgodnością oraz zadośćuczynienie, gdy w wyniku niezgodności dozna krzywdy.

 Z upływem 3 lat przedawniają się wyłącznie roszczenia wskazane w pkt. 1 i 2. Termin ten nie znajdzie zatem zastosowania w sposobie zgłaszania niezgodności, gdyż ta powinna być na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych zaanonsowana niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej.

 Ponadto opracowany wewnętrzny system rozpatrywania skarg może dotyczyć dodatkowych zdarzeń wykraczających poza procedurę zgłaszania niezgodności. Możliwość wniesienia skargi na takie okoliczność powinna wynikać z regulacji umownych, w ramach których wydaje się, że można rekomendować rozwiązanie znane na gruncie poprzednich przepisów ustawy o usługach turystycznych – czyli termin 30 dni.

 Dominik Borek, 

Zastępca Dyrektora DT MSiT
 

Czytaj też w najnowszym wydaniu Wiadomości Turystycznych 

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE
NR 16 (406) 16-31 sierpnia 2018

Z pierwszej strony
All inclusive zagrożeniem dla turystyki
Taleb Rifai, były sekretarz generalny UNWTO, jest przeciwny rozwijaniu kurortów z opcją all inclusive. Uważa, że hamuje to rozwój lokalnej turystyki.

Wyższy podatek turystyczny w Chorwacji
Wpływy z podatku turystycznego mają być przeznaczone na rozwój infrastruktury turystycznej.

Komentarze
Branżo, pomóż sobie sama!, Marzena German
Rozbójnicza tradycja, Tomasz Rosset
Odkrywana magia Podlasia ze sztuką w tle, Alicja Dąbrowska

Rozmowa numeru
Model czarterowy przypomina nieco hazard
Z Grzegorzem Płókarzem, prezesem Ecco Holiday, rozmawiamy o przyjętym modelu biznesowym, dzięki któremu touroperator może pochwalić się ponad 50-procentową rentownością.

Prawo
Ustawa o POT uporządkuje strukturę i finanse
Sposób finansowania systemu promocji turystycznej zdominował pierwsze prekonsultacje w sprawie ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej.

Regiony
Zasady dla ROT
Zespół przy Konwencie Marszałków opracował dokument.

Prawo
MSiT wyjaśnia: Niezgodności podróżny musi zgłosić w trakcie imprezy

Niemcy
Liderzy turystyki specjalistycznej
Rośnie udział OTA w sprzedaży

Regiony
Więcej turystyki w uzdrowiskach
O kondycji uzdrowisk i lepszym wykorzystaniu ich potencjału dyskutowali uczestnicy XXVII Kongresu Uzdrowisk Polskich.

Biura
Cyberprzestępcy przeciw Travelplanet.pl
Firma zwróciła dopłaty oszukanym klientom.

Sonda
Czy opłaty klimatyczne powinny być wyższe?

Biura
TFG uruchomił nowy rejestr biur podróży
Nowy rejestr ma pomóc klientom i agentom w weryfikacji organizatorów turystyki.

Prawo
Ustawa hotelowa powinna uregulować najem krótkoterminowy
Radni Sopotu i Krakowa chcą, by parlamentarzyści podjęli prace legislacyjne nad uregulowaniem kwestii krótkoterminowego najmu lokali.

Regiony
Event dźwignią promocji
Wydarzenia stają się wiodących narzędziem marketingowym wykorzystywanym przez miasta.

Zagranica
Mołdawia w 360°
MSZ w sprawie Tunezji

Destynacje
Salwador kusi bogatą kulturą
Minister turystyki Salwadoru promował atrakcje turystyczne kraju.

Rosja bardziej atrakcyjna po mistrzostwach
Piłkarskie mistrzostwa wzbudziły zainteresowanie amerykańskich turystów Rosją.

Egipt odnotował kolejny udany sezon
Francuzi, Anglicy i Niemcy wrócili do Egiptu.

Temat numeru: Technologie
Nowe rozwiązania nie muszą być zagrożeniem
Automatyzacja, autentyczność i blockchain mają w najbliższych latach zdominować sektor turystyczny.

Sto kliknięć do podróży. Rośnie udział urządzeń mobilnych
Przeciętnie sto razy klikają turyści, zanim zarezerwują wyjazd.

Barometr
Mocny szczyt sezonu. Grecja ciągle w czołówce, Wojciech Skoczyński, Grecos
Posiedzenia banków centralnych w centrum uwagi, Konrad Ryczko, BOŚ

Prawo
Umowa o udział w imprezie nie jest umową rezultatu
Kwalifikacja prawna umowy o udział w imprezie turystycznej jest problematyczna z uwagi na brak kodeksowego jej uregulowania. W tym zakresie prawnicy powołują się na analogie do umowy o świadczenie usług lub umowy o dzieło.

Nowe dopuszczalne formy komunikacji z klientem
Czym jest „trwały nośnik” w rozumieniu nowej ustawy turystycznej?
Czy wiadomość e-mail jest trwałym nośnikiem?
Kiedy wymagany jest trwały nośnik w ustawie?

Poradnia
Odświeżaj bazę newslettera
Choć dla wielu firm prowadzących kampanie mailingowe celem jest zdobycie jak największej liczby subskrybentów, to ważniejsze powinno być stałe zachęcanie do regularnego czytania wiadomości osób, które już znajdują się w bazie danych.

Kronika
KIT o turystyce przyjazdowej
Członkowie Izby omawiali bieżące problemy dotyczące turystyki incomingowej.

XXVII Kongres Uzdrowisk Polskich
Gospodarzem kongresu był Augustów, a partnerem - Druskienniki.

Join Up stawia na Polskę
Agenci touroperatora zapoznali się z produktami turystyki wyjazdowej.

Sylwetka
Wschód wart jest turystycznej pasji
Alicja Łukowska miłością do Rosji i krajów wschodnich chce zarazić klientów swojego biura.

Ankieta
Mam przyjemność z chodzenia do pracy
Agnieszka Dybaś, właścicielka biura podróży Kiosk z Wakacjami, Konstancin Jeziorna

Personalia
Peter Agnefjäll nowym dyrektorem w Wizz Air
Mehmet Ersoy ministrem kultury i turystyki Turcji
Simon Eaton pokieruje oddziałem TUI w Irlandii

 

2018-08-14 08:47:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»





Czytaj cyfrowe wydania Wiadomości Turystycznych >>>









Sylwetka

»



» Bogusław Łachmański, właściciel biura Łachmański Travel w Poznaniu »więcej
Newsletter

»

Zamów newsletter