Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


POMOC DLA BRANŻY

Gut Mostowy: mamy już pewne sukcesy na koncie

Choć gros firm turystycznych wskazuje na niedoskonałość rozwiązań w specustawie, to pojawia się kilka rozwiązań, które poprawią trudną sytuację branży. Chodzi o wydłużenie terminu na zwrot środków wpłaconych na niezrealizowane wyjazdy oraz wprowadzenie voucherów, które touroperatorzy będą mogli wydawać na poczet wycieczek przełożonych na późniejszy termin.

Jak podkreśla wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, do specustawy udało się wprowadzić odroczenie zwrotu wpłat za usługi turystyczne do 180 dni i objąć tym zapisem nie tylko touroperatorów, ale też hotele i organizatorów imprez sportowych i kulturalnych. Także za sukces można uznać obniżenie wielkości obrotu na potrzeby uzyskania gwarancji ubezpieczeniowej dla organizatorów turystycznych do 30 proc. - z takim wnioskiem wystąpiła PIT, podobnie jak z półrocznym terminem odroczenia wypłat.

Paweł Niewiadomski, prezes PIT podkreśla, że o ile polskie rozwiązania dotyczące stricte branży turystycznej są w jego ocenie najlepsze, to już ogólnogospodarcze niewystarczające. Szczególnie chodzi tu o brak zwolnienia z ZUS-u dla małych i średnich przedsiębiorstw. PIT ma szereg dalszych pomysłów na pomoc. Marek Ciechanowski, prezes ITRP, zwraca uwagę, że niektóre zapisy dotyczące pomocy dla przedsiębiorców wykluczają się, dlatego potrzeba jasnych wytycznych, czy firmy mają wybrać jeden rodzaj wsparcia, czy będą mogły skorzystać z 2-3 form jednocześnie. Wiceminister obiecał, że na stronie Ministerstwa Rozwoju pojawią się odpowiedzi na to pytanie. Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, mówi z kolei, że klienci nie chcą lecieć na wakacje nie tylko w kwietniu, maju, latem, ale nawet w czasie przyszłej zimy, co sprawia, że przychody spadły do 0 zł. Itaka zwolniła już ok. 30 pracowników (w sumie pracuje tam ponad 1,2 tys. osób), do tej pory w każdym miesiącu zatrudniała od kilku do kilkunastu osób. Piotr Henicz zwraca uwagę, że definicja odstąpienia od umowy z powodu epidemii jest bardzo mało precyzyjna i prosi, aby każdy klient, który zrezygnuje z wycieczki w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii podlegał pod zapis o 180 dniach na zwrot gotówki. Wiceprezes Itaki postuluje też, aby organizator, jeśli sam podniesie wartość voucheru na poczet przyszłej imprezy, nie musiał prosić o zgodę klienta na jego przyjęcie. Jego zdaniem musi być też jasno zapisane, że voucher należy zrealizować u agenta, u którego pierwotnie zamówiło się usługę. Andrzej Gut-Mostowy uważa, że aby idea voucherów się przyjęła, muszą pojawić się zachęty do jego przyjmowania, niezbędna jest też kampania je promująca. W realizację tę ostatniej chętnie włączy się POT – taką deklarację złożył prezes Robert Andrzejczyk. Szef POT poinformował też, że organizacja już pracuje nad kampanią promującą turystykę krajową, bo najpierw ruszą podróże po kraju, potem odwiedziny u krewnych i znajomych, a na końcu przyjazdy indywidualne. Przedsiębiorcy prosili też o wsparcie przy pozyskiwaniu kredytów bankowych – na razie nikomu się to nie udało. Wiceminister zapewnił , że branża może liczyć na wsparcie w kwestii pozyskiwania kredytów z BGK. Rafał Szlachta, dyrektor departamentu turystyki w MR prosi, by zaczekać na reakcję banków parę dni do momentu wejścia w życie ustawy.

Wśród innych postulatów pojawiały się:

- ze strony OSAT-u (Marcin Chiliński) – konieczność przygotowania jasnych wytycznych przez touroperatorów, jak postępować w kwestii anulacji, przesunięć terminów wyjazdów, itp., a ze strony ministerstwa na temat zasad wykorzystania voucherów, a także wytycznych odnośnie wsparcia państwa (chodzi o kwestie podatkowe i ZUS-owskie);

- ze strony PIT i PITM (Andrzej Kindler) – konsultacja sprawy voucherów z UOKiK, żeby uniknąć chaosu informacyjnego, współpraca MR z MEN, aby decyzje tego ostatniego nie przekreślały szans segmentu turystyki szkolnej i młodzieżowej (ok. 2,5 mln klientów rocznie) na realizację przynajmniej części wyjazdów,

- ze strony Sebastiana Nasiłowskiego (zespół turystyki przy Rzeczniku MŚP) – włączenie firm, które mają zaległości podatkowe lub w Zusie do uprawnionych do skorzystania ze zwolnień i zawieszenia płacenia danin publicznych, a także włączenie do specustawy, która przewiduje rozwiązania dotyczące transportu ciężkiego, innej floty. Autokary, a tym bardziej busy, które posiada część biur podróży, nie zaliczają się do tej kategorii.

- ze strony ITRP (Krystyna Papiernik) – stworzenie mechanizmu umożliwiającego zaciąganie pożyczki z TFG na poczet ściągnięcia klientów do kraju w sytuacji, kiedy linia lotnicza, w której były wykupione bilety, ogłosiłaby upadłość. Na ten postulat wicedyrektor Dominik Borek odpowiedział, że w tej chwili nie ma możliwości ingerowania w ustawę o TFG.

- ze strony PZOT (Sławomir Szulc) – pomoc dla większych firm, by nie trzeba było zwalniać pracowników, a także wyłączenie przychodu w wys. 15 tys. zł jako kryterium umożliwiającego zawieszenie składek w ZUS-ie. Dla wielu agentów to zapis wykluczający.

- ze strony Izby Gospodarczej „Krąg Turystyki Zdrowotnej” (Monika Knefel) prośba o wspólne konsultacje z Ministerstwem Zdrowia.

- ze strony Forum Turystyki Przyjazdowej (Monika Skrocka i Jacek Legendziewicz) pomoc w kwestii przekładania wykonania usługi (np. hotelowej) na później – mowa o zaliczeniu not księgowych wystawionych po anulacji pierwotnego zamówienia jako kosztu księgowego, wprowadzenie rekompensat za utracone przychody. Potrzebne są też jasne zapisy w ustawie, bo teraz część z nich budzi wątpliwości. MG

2020-03-27 13:49:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter