Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


RYNEK PRACY
Kompetencje pracowników wymagają definicji i uporządkowania 


Sektorowa rama kwalifikacji ułatwia zarządzanie kadrami w przedsiębiorstwach turystycznych.


W drugiej połowie grudnia w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej odbyło się otwarte posiedzenie Sektorowej Rady ds. Kompetencji dla Sektora Turystyki. Dla przypomnienia, Rada została powołana, by dopasowywać kompetencje osób wchodzących na rynek pracy do potrzeb przedsiębiorców z szeroko rozumianym sektorze turystycznym.  

 

Spotkanie z udziałem przedstawicieli środowisk naukowych, szkół wyższych oraz przedsiębiorców turystycznych zorganizowano, by podzielić się efektami działalności Rady w 2019 r. Ta koncentrowała się na prowadzeniu od kwietnia do listopada pilotażowego wdrożenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Turystyki. Gwoli ścisłości należy dodać, że rama ta składa się z czterech podram odpowiadających poszczególnym branżom funkcjonującym w ramach sektora turystycznego: hotelarskiej, organizacji turystyki, gastronomii oraz pilotażu i przewodnictwa. Projekt wdrożeniowy obejmował dwie pierwsze podramy i był prowadzony w 2 przedsiębiorstwach hotelowych i 2 biurach podróży.

Lepsza współpraca sektora edukacyjnego z przedsiębiorstwami

Jak wskazała ekspert, podrama nie tylko ułatwia przedsiębiorcy ocenę kompetencji posiadanych przez kandydata, i nie tylko skraca proces rekrutacji identyfikując niezbędne obszary kompetencji, które są brane pod uwagę w procesie pozyskiwania pracowników, również ułatwia identyfikację kompetencji, których kandydat nie posiada, pozwalając zarazem ocenić możliwości ich uzupełnienia, a w dalszej perspektywie, zaplanować proces doskonalenia zawodowego (poprzez opracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju Zawodowego dla pracownika). W ramach pilotażu opracowano dokument pt. „Wykorzystanie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka w procesie rekrutacji”, z którego przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć, na jakich etapach procesu rekrutacji i w jaki sposób można skorzystać z profilu kompetencyjnego.

Wykorzystanie podram z opisami profili kompetencyjnych ma się przyczynić z jednej strony do tego, że uczeń/student nabędzie w czasie ich trwania konkretne umiejętności potrzebne na danym stanowisku, z drugiej, że zajęcia praktyczne będą opracowywane i realizowane przez przedsiębiorców w oparciu o ich realne możliwości, a nie trudne (czy wręcz niemożliwe) do zrealizowania podstawy programowe narzucane przez szkoły. Zdaniem prof. Zawistowskiej doprowadzi to m.in. do eliminacji fikcji polegającej na potwierdzaniu przez przedsiębiorców osiągania w czasie (dość krótkiego) stażu lub praktyki wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej lub programie studiów. Będzie też zachętą dla szkół do uwzględniania w programach praktyk i staży możliwości przedsiębiorstw, w których są organizowane. I w przypadku tego obszaru w ramach pilotażu opracowano dokument będący wsparciem dla przedsiębiorców. Instruktaż pt. „Wykorzystanie SRKT do wsparcia staży i praktyk zawodowych w hotelach i biurach podróży” zawiera zestawy kompetencji (osobny dla biur podróży i hoteli) możliwych do uzyskania w czasie stażu lub praktyki na stanowiskach, dla których zostały opracowane. - Zestawy kompetencji mogą być wykorzystywane wprost do określania efektów kształcenia, które zostały osiągnięte w czasie stażu lub praktyki – instruowała przewodnicząca Rady ds. Kompetencji.


Czytaj więcej w kwietniowym wydaniu WT
pobierz bezpłatnie 
 


 

2020-03-31 09:19:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter