Tadeusz Burzyński, dyrektor Instytutu Turystyki w Krakowie sp. z o. o.
SONDA Czy istnieje potrzeba konsolidacji polskiej branży turystycznej? TAK Sytuacja w branży na świecie generalnie zmierza do rozwoju sieci.
Mogą one łączyć podmioty albo obszary. Tworzenie sieci to dążenie do tego, by podmioty się wzmocniły, a jakąś formą tego może być konsolidacja. W polskiej branży turystycznej panuje duże rozdrobnienie. Światowe doświadczenie pokazuje w jakim kierunku powinny iść firmy. Z jakiegoś powodu u nas tak się nie dzieje. Niedawno nasz instytut wykonywał międzynarodowe badanie porównawcze dla OECD na temat globalnego łańcucha wartości w hotelarstwie i okazało się, że członkowie sieci hotelarskich uważają się nawzajem za konkurentów i nie chcą ze sobą współpracować. Nasza branża jest bardzo hermetyczna. Obejściem tego problemu miała być sieć regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Okazało się jednak, że współpraca między ich członkami działa tylko na poziomie promocji. Wniosek jest taki, że mamy słabe firmy i kadry, a to decyduje o błędnej wiedzy z zakresu instrumentów zarządzania w turystyce światowej.
2011-04-21 15:53:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»