Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Czarna lista UOKiK-u coraz krótsza

Zimniejsza się liczba biur podróży, które naruszają prawa konsumentów – wynika z kontroli organizatorów turystyki.

Urząd sprawdził 87 przedsiębiorców, niezgodne z prawem praktyki stosowało 63 proc. zbadanych. U OKiK po raz piąty przeprowadził badanie branży turystycznej.
– Przeanalizowaliśmy 171 wzorców umów, regulaminów, a także broszur, ulotek, folderów. W dokumentach znaleźliśmy zastrzeżenia dotyczące między innymi bezprawnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, utrudnienia złożenia reklamacji czy zmiany ceny wycieczki – powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.
Najwięcej zakwestionowanych zapisów (42) dotyczyło stosowania zapisów ograniczających lub wyłączających odpowiedzialność organizatora wyjazdu, np. przy spóźnieniu samolotu, zmianie hotelu lub zaginięciu przedmiotów wartościowych czy bagażu. Wielu organizatorów stosowało zapisy, w których podawało informację „że biuro nie odpowiada za rzeczy pozostawione podczas podróży w autokarze i podczas pobytu w miejscu zakwaterowania”. Zgodnie z prawem organizator imprezy turystycznej nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia przedmiotów należących do turystów. 25 organizatorów stosowało niedopuszczalne praktyki, które ograniczały lub utrudniały proces składnia reklamacji. W niektórych umowach pojawiały się zapisy, które dopuszczały składanie reklamacji jedynie w terminie do 7 dni od zakończenia imprezy turystycznej. Natomiast zgodnie z prawem uczestnik wyjazdu ma prawo zrobić to nawet do 30 dni po swoim powrocie. Tym samym w każdej umowie powinna się znaleźć informacja o sposobie składania reklamacji.
Niezgodne z prawem praktyki stosowane były przy zapisach dotyczących zmiany wyjazdów, które mogą ulec zmianie ­jedynie w przypadku wzrostu cen opłat urzędowych. Nie może się to odbyć później niż 20 dni przed rozpoczęciem wyjazdu. Kontrola UOKiK-u wykazała jednak, że organizatorzy nie przestrzegali tych zapisów i zastrzegali sobie możliwość zmiany ceny z innych powodów, np. opłaty klimatycznej.
Nie wszyscy przedsiębiorcy uwzględniają też wszystkie elementy, które powinna zawierać umowa o usługach turystycznych. Najczęściej brakowało informacji na temat warunków wyżywienia, kontaktu do ubezpieczyciela i numeru wpisu organizatora do rejestru.
Efektem kontroli jest 41 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Do wszczęcia kolejnych 7 trwają przygotowania. Wobec 22 firm UOKiK ma wystąpić do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie części klauzul za niedozwolone. MAK 

UOKIK Raport z kontroli organizatorów turystyki
Załącznik - Lista skontrolowanych przedsiębiorców

2011-07-29 16:22:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter