Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Turystyka znajdzie się w czołówkach

Ma w tym dopomóc deklaracja podpisana w Zagrzebiu przez sekretarza generalnego UNWTO Taleba Rifaiego. Dokument ten określa, jak powinny wyglądać relacje między mediami a turystyką.

Drugim sygnatariuszem deklaracji został Damir Bajs, chorwacki minister turystyki. Zagrzeb był bowiem gospodarzem pierwszej konferencji UNWTO „Turystyka i media”, której uczestnicy zastanawiali się, jak sprawić, aby branża zajęła ważną pozycję w mediach. – Turystyka nie umie sprzedawać informacji o sobie, nie wie, czym tak naprawdę zajmują się dziennikarze, co ich zainteresuje – tłumaczy Michael Schuman z „Time Magazine” – Aby trafić na pierwsze strony gazet trzeba wiedzieć, do jakich mediów i z jaką informacją trzeba uderzyć – dodaje. 

Dla turystyki trzeba znaleźć kontekst
Turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, wytwarza
5 proc. światowego PKB. Co dwunasta osoba na świecie zatrudniona jest w turystyce. Zajmuje czwarte miejsce wśród usług eksportowych, zaraz za przemysłem paliwowym, motoryzacyjnym i chemicznym. – Mimo to znikoma ilość informacji o tej branży przebija się do masowych mediów. Zawsze znajdzie się jakieś wydarzenie, które ją przyćmi – wyjaśnia Frederik Pleitgen, korespondent CNN. – Obecnie przy 24-godzinnym cyklu bieżących wiadomości trzeba umieć przykuć naszą uwagę. Aby zainteresować dziennikarza, trzeba znaleźć szerszy kontekst dla danego wydarzenia – dodaje. Turystyka, jako jedna z osi napędowych światowej gospodarki, ma wpływ na mnóstwo aspektów naszego życia, nie powinna więc mieć problemów z przebiciem się do głównego nurtu medialnego. Pod warunkiem jednak, że zostanie w odpowiedni sposób „sprzedana”. – Dziennikarz nie napisze o tym, że powstał hotel. Ale jeśli dowie się, w jaki sposób wpłynie to na rozwój regionu, to zainteresuje się tematem. Będzie szukał kontekstu związanego z krajem, sytuacją gospodarczą – tłumaczy Michael Schuman. – Chcemy wiedzieć i rozumieć, jak zmienia się świat. Takie informacje trafiają na „jedynki” – dodaje. 

Zła informacja lepsza niż żadna
Aby zainteresować krajem, wydarzeniem lub regionem, trzeba więc podać dziennikarzowi konkretne informacje. W przypadku turystyki najważniejsze jest, kto, dlaczego i gdzie podróżuje oraz jakie ma to znaczenie w szerszym kontekście. Ci, którzy potrafią wykorzystać media i umiejętnie serwować im informacje, mogą czerpać wielkie korzyści ze współpracy z dziennikarzami. – Przykładem takich działań jest to, co działo się wokół mistrzostw świata w piłce nożnej w 2010 r. – mówi Frederik Pleitgen. Wizerunek RPA zmienił się radykalnie dzięki temu, że cały świat śledził w mediach postępy w przygotowaniach. – Oni nie bali się dziennikarzy i nie próbowali ukryć złych informacji, że np. z czymś nie zdążą, z czymś mają problemy. Zaowocowało to wielkim zainteresowaniem całego świata – tłumaczy. 

Nie ma cię w mediach – nie istniejesz
Trudność w umieszczeniu tematów związanych z turystyką na ważnym miejscu w przekazie medialnym jest przyczyną powstania Zagrzebskiej Deklaracji o Pozycjonowaniu Turystyki w Mediach. Ma ona dopomóc w
nawiązaniu dialogu między dziennikarzami a przedstawicielami branży i organizacji turystycznych. Silna pozycja turystyki w mediach nie jest wcale kwestią marginalną. Dzisiejsza zbiorowa świadomość jest kształtowana w głównej mierze poprzez przekaz medialny. To dziennikarze decydują o tym, co jest ważne i o czym się mówi. Branża turystyczna nie będzie traktowana poważnie jako istotna gałąź gospodarki, jeśli nie będzie tak prezentowana szerszej publiczności. 
Marzena Zarzycka


DOSSIER
Postulaty zawarte w Zagrzebskiej Deklaracji o Pozycjonowaniu
Turystyki w Mediach:
1. Tworzenie aktywnego dialogu pomiędzy administracją, sektorem prywatnym a mediami na temat rozwoju globalnej turystyki, ze zwróceniem uwagi na lepszy dostęp do istotnych informacji oraz zwiększenie współpracy i porozumienia między nimi.
2. Pokazywanie turystyki jako siły napędowej wzrostu ekonomicznego, powstawania miejsc pracy oraz zrównoważonego rozwoju.
3. Zwiększanie świadomości na temat ogólnej wartości turystyki poza branżą, w społeczności biznesowej oraz szerszej publiczności, poprzez media.
4. Adaptowanie narzędzi technologicznych XXI w. do komunikacji w turystyce.
5. Wspieranie lokalnych przedsięwzięć UNWTO skierowanych na wzmacnianie stosunków pomiędzy międzynarodową społecznością turystyczną a mediami lokalnymi, specjalistycznymi i masowymi.

2011-10-11 16:32:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter