Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Tysiące agentów bez ubezpieczenia

Każdego dnia kilkadziesiąt tysięcy pracowników agencji turystycznych dokonuje operacji, które zwiększają ryzyko popełnienia błędu. Brak dobrego ubezpieczenia OC na rynku sprawia, że koszty takich błędów agenci ponoszą z własnej kieszeni, a nierzadko są to sumy przekraczające miesięczną pensję pracownika biura podróży.

Agenci turystyczni tworzą dużą grupę zawodową, a mimo to ich aktywność nie jest właściwie regulowana ani zabezpieczana. Firmy ubezpieczeniowe skupiają się na touroperatorach, pomijając w ofercie agentów, bądź proponując im krzywdzące warunki współpracy. Agencyjne biura podróży mają do wyboru de facto dwa rodzaje ubezpieczenia – OC dla agentów i OC dla kasjerów lotniczych. Poza tym pośredniczą na zasadzie umowy agencyjnej w wykupieniu ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków dla klientów biura podróży. OC dla agentów turystycznych dostępne u ubezpieczycieli jest zbyt drogie. W ERV na przykład jeżeli ubezpieczenie obejmuje małą grupę osób składka roczna wynosi ok. 1500-2000 zł od pojedynczego pracownika. Kwota składki spada, gdy ubezpieczonych pracowników jest więcej. Same umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej są obwarowane warunkami trudnymi do spełnienia. Ponadto są sformułowane w niezrozumiały sposób, co powoduje problem z wyegzekwowaniem odszkodowania w przypadku błędu. W zakres standardowego ubezpieczenia OC dla pracowników agencji wchodzą błędy i pomyłki, które mogą powstać podczas dokonywania sprzedaży i rezerwacji podróży, biletów lotniczych czy błędnego dokonywania kalkulacji kosztów podróży dla klienta. Tego rodzaju operacje wymagają pracy na różnych systemach, co powoduje, że agent może stosunkowo łatwo popełnić błąd. To właśnie zniechęca ubezpieczycieli. Niestety, konsekwencje tego błędu często wiążą się z dużymi kosztami, jakie agent musi pokryć z własnej kieszeni. Na przykład, jeżeli impreza w biurze podróży kosztuje 2 tys. zł, a agent pomyli się i nie anuluje rezerwacji, musi pokryć koszty zaliczki. Na miesiąc przed terminem wyjazdu jest to 20 proc. ceny, ale na dwa tygodnie przed już 50 proc., czyli 1000 zł. Najgorsze dla pracownika biura podróży są pomyłki przy ofertach last minute. Wtedy, w przypadku podobnego błędu, agent musi zapłacić 90 proc. ceny imprezy. Zwłaszcza przy droższych wycieczkach staje się to poważnym problemem. 

Agenci czekają na atrakcyjne oferty
Według przedstawicieli branży pośredników turystycznych zapotrzebowanie na ubezpieczenie OC dla agentów jest duże. – Osobiście byłabym bardzo zainteresowana wykupieniem ubezpieczenia OC. W naszej branży, pracującej na tylu różnych systemach operacyjnych online, o pomyłkę nietrudno, a każda może nieść za sobą koszty finansowe – mówi Monika Hiszpańska z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. Właściciele biur podróży są odpowiedzialni za działalność pracowników, których zatrudniają, ale nie zawsze mogą osobiście wszystko skontrolować. Możliwość ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na korzystnych warunkach znacznie ułatwiłaby ich pracę.
Same umowy ubezpieczenia OC dla agentów są zawiłe, niejasne i obwarowane warunkami trudnymi do spełnienia. Ponadto, w przypadku popełnienia błędu przez agenta, otrzymanie pieniędzy od ubezpieczyciela nie jest łatwe. – Zapotrzebowanie istnieje, ale biura podróży boją się kupować ubezpieczenia OC z powodu wygórowanej ceny i nieczytelnej konstrukcji umowy – uważa Marek Kamieński, właściciel biura podróży Mag-Mar. – Gdyby pojawiły się uczciwe i klarowne oferty ubezpieczenia OC dla agenta, byłbym skłonny je wykupić – deklaruje. Jego podejście do istniejących ofert wynika ze złych doświadczeń. Kiedyś wykupił ubezpieczenie OC w dużej polskiej firmie ubezpieczeniowej. Jeden z agentów zapomniał odpowiednio wcześnie anulować rezerwację opcyjną, która przechodzi w stałą po trzech dniach, a ubezpieczyciel nie chciał pokryć kosztów tego błędu, chociaż teoretycznie wchodził on w zakres ubezpieczenia. Okazało się, że uniemożliwiły to skomplikowane zapisy w umowie i brak przejrzystości zasad. 

Produkt wyskoiego ryzyka
Zdaniem Mariusza Górskiego, dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych TU Europa SA, na rynku faktycznie istnieje zapotrzebowanie na ubezpieczenie OC dla agentów turystycznych, a jego deficyt wynika z tego, że jest to bardzo szkodowy produkt i dlatego większość firm ubezpieczeniowych nie posiada go w swojej ofercie. – Pewnym jest fakt, że świadczeń jest więcej niż przypisów – wyjaśnia Mariusz Górski. Szkodowość ubezpieczeń tego rodzaju potwierdza Katarzyna Szepczyńska z AXA. Według niej wiążą się one ze zbyt wysokim ryzykiem dla ubezpieczyciela. Z drugiej strony nie zgadza się ze stwierdzeniem, że „jest popyt, nie ma produktu”. Nie przypomina też sobie sytuacji, w której którekolwiek biuro podróży chciało wykupić w AXA ubezpieczenie OC dla pracowników lub pytało o przyczyny jego braku w ofercie. Konieczności wprowadzenia do oferty OC dla agentów nie widzi również Piotr Ruszowski, marketing & PR manager Mondial Assistance, firmy sprzedającej ubezpieczenia turystyczne. Mondial Assistance nie tylko nie ma w swojej ofercie tego ubezpieczenia, ale też nigdy nie analizował rynku pod kątem wprowadzenia tego produktu.
Na pewno na szkodowość ubezpieczeń OC dla biur podróży wpływa zmiana polityki linii lotniczych. Koszty związane z różnicami w opłatach paliwowych czy wyrównaniem do najwyższej taryfy na danym odcinku rosną w szybkim tempie. To właśnie jest jednym z głównych powodów wzrastającego zapotrzebowania na ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pracowników biur podróży, z tym, że w tym konkretnym przypadku dotyczy to agentów zrzeszonych w IATA. Biura podróży pragną się od tego ubezpieczyć – potwierdza dyrektor międzynarodowego ubezpieczyciela podróży ERV Beata Kalitowska. – Muszą być jednak świadome, że nie jest to produkt masowy, a częstotliwość i wysokość zgłaszanych roszczeń sprawiają, że nie może być to produkt tani. Taka sytuacja kosztowa wynika również z braku tego typu ubezpieczenia u większości ubezpieczycieli. ERV przyznaje, że na rynku ubezpieczeń brakuje ofert ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pośredników turystycznych. 

OC dla agentów potrzebne od zaraz
Jeżeli istnieje popyt na ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pośredników turystycznych, powinna istnieć i podaż. Na rynku ubezpieczeń jest stanowczo za mało ofert proponujących biurom podróży OC, a te dostępne w sprzedaży wiążą się z wysokimi kosztami, m.in. właśnie z powodu małej konkurencji. Robi się z tego błędne koło. Biura podróży są zainteresowane ubezpieczeniami OC dla swoich pracowników, ale – co jest w pełni zrozumiałe – wolą nie przepłacać i chcą mieć pewność, że otrzymają odszkodowanie za objęte ubezpieczeniem błędy. Być może przydałaby się również międzysektorowa dyskusja ubezpieczycieli i biur podróży, która pomogłaby rozwiązać problem dotyczący niewiedzy wielu ubezpieczycieli turystycznych o zapotrzebowaniu rynkowym na zwiększenie liczby ofert ubezpieczenia OC dla agentów lub braku reakcji na nie. Do takiej dyskusji jest przychylnie nastawiona firma ERV. Jeżeli tak duży ubezpieczyciel widzi problem i chce znaleźć rozwiązanie, które satysfakcjonowałoby obie strony, jest to sygnał, że również inni ubezpieczyciele powinni przemyśleć kwestię wprowadzenia do ofert ubezpieczenia OC dla pośredników turystycznych lub zmiany formy obecnych. BW



OFERTA OC DLA PRACOWNIKÓW BIUR PODRÓŻY OBEJMUJE



a) błędy i pomyłki podczas dokonywania sprzedaży i rezerwacji podróży,
b) błędy i pomyłki przy sprzedaży i rezerwacji biletów lotniczych,
c) błędne dokonywanie kalkulacji kosztów podróży dla klienta. 

                                               SUMA UBEZPIECZENIA 
                      60 000 EUR                                          15 000 EUR
● na wszystkie zdarzenia w ciągu roku         ● na jedno zdarzenie



OFERTA OC DLA PRACOWNIKÓW BIUR PODRÓŻY OBEJMUJE


a) błędy i pomyłki podczas dokonywania sprzedaży lub rezerwacji imprezy,
b) błędy przy sprzedaży lub rezerwacji biletów lotniczych,
c) błędne dokonywanie kalkulacji kosztów imprezy dla klienta oraz pobieranie od niego przedpłat lub opłat za rezygnację z imprezy. 

                                               SUMA UBEZPIECZENIA
                          20 000 zł                                             5 000 zł 
● na wszystkie zdarzenia w ciągu roku        ● na jedno zdarzenie





2012-07-19 16:32:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

2016-10-26 18:03 Deb0308caf

Podpisuję się pod wszystkim co powyżej obiema rękoma. Deb0308 - Warto to zaglądać:

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter