Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Katalogi coraz lepiej informują

Biura podróży zdają się mieć coraz większą świadomość tego, że katalog to jedno z ważnych narzędzi prezentacji oferty firmy. Z roku na rok wzrasta więc jakość wydawanych publikacji.

Przyznawane od pięciu lat przez redakcję „Wiadomości Turystycznych” Róże Kolumba honorują najwartościowsze pod względem zawartości, ciekawe graficznie katalogi biur podróży. Do tegorocznego konkursu przystąpiło 58 katalogów zgłoszonych przez 45 touroperatorów, w tym – po raz pierwszy – trzy aplikacje mobilne.
Katalogi poddane zostały surowej ocenie kapituły, złożonej z fachowców z różnych dziedzin (turystyki, prawa, grafiki, językoznawstwa), którzy oceniali je pod kątem m. in. zawartości merytorycznej, wygody użytkowania, poziomu graficznego czy jakości wykonania. 

Małe biura z lepszym pomysłem
W czasie obrad członkowie kapituły od razu stwierdzili, że do stworzenia dobrego katalogu nie potrzeba wielkich pieniędzy, ale dobrego pomysłu. Sporo pochwał zebrały katalogi małych lub nowych biur, które nie mogąc pochwalić się rozbudowaną ofertą, stawiały na niebanalne pomysły i ciekawe rozwiązania graficzne. Trzeba zaznaczyć, że stworzenie dobrego katalogu biura podróży to wciąż nie lada wyzwanie. Bywa, że nie potrafią mu sprostać nawet najwięksi czy najbardziej doświadczeni gracze na rynku. To narzędzie marketingowe wciąż traktowane jest przez touroperatorów po macoszemu. Katalog tworzą własnymi siłami, zamiast zadanie to powierzyć specjalistom. W rezultacie powstaje produkt poprawny, ale nie dobry – a więc nie do końca skuteczny. Niemniej, jak zauważyło jury Róży Kolumba, z roku na rok jest coraz lepiej.
Największy postęp widać w sposobie prezentowania ofert, a więc zawartości merytorycznej katalogu. Touroperatorom zależy na tym, by klient otrzymał dokładną informację nie tylko o ofercie biura, ale i warunkach uczestnictwa czy zasadach ubezpieczenia. Największą dbałość touroperatorzy zdają się przykładać do precyzyjnego prezentowania swoich destynacji czy wycieczek – informacje są zazwyczaj wyczerpujące, nierzadko wychodzą poza sztampowe formułki czy opisy. Nieco gorzej sytuacja wygląda w wypadku doprecyzowania organizacyjnej strony wyjazdów. Wśród zgłoszonych do konkursu katalogów zdarzały się takie, w których nie podawano cen imprez, brakowało jasnego określenia, co wchodzi w skład ceny, a co nie, pojawiały się wątpliwości co do warunków podróżowania. Klient powinien mieć jak najpełniejszy obraz organizacyjnej strony imprezy. Takie informacje powinny być jasno określone w katalogu, bo między innymi na ich podstawie klient decyduje, czy z oferty skorzysta, czy nie. Jeśli w katalogu takie informacje są nieścisłe, to znaczy, że nie spełnia on swojej funkcji – mówi Marek Kamieński, wiceprezes OSAT. 

Poprawa w warstwie tekstowej
Mimo wszystko, w porównaniu z latami ubiegłymi znacznie poprawiła się przejrzystość ofert, dużo rzadziej spotyka się sytuacje, w których biuro stara się bardziej wprowadzić klienta w błąd, niż rzetelnie poinformować go o ofercie – ocenia Paweł Niewiadomoski, prezes PIT. Poprawa jakości nastąpiła też w warstwie tekstowej i edytorskiej katalogów, choć – jak przyznaje Alicja Dąbrowska, dziennikarka „Gazety Wyborczej” oceniająca katalogi pod kątem językowym – przed biurami podróży jeszcze długa droga, by dojść w tym względzie do perfekcji. – W katalogach rzadko spotyka się dziś błędy ortograficzne czy interpunkcyjne, pod względem stylistycznym są jednak wciąż mało ciekawe – dodaje jurorka. Autorzy publikacji nie mają interesującego pomysłu na teksty ofert, używają kalk językowych, oklepanych, powielanych przez lata tekstów. To wszystko często zniechęca do zapoznania się z katalogiem i świadczy o braku świadomości tego, czemu i komu katalog ma służyć. Na szczęście – jak zauważa dziennikarka – wśród nadesłanych portfolio było kilka perełek, które wyłamują się z tego schematu.
Coraz lepiej, choć również daleko od ideału, jest też w kwestii wizualnej. Jak zauważa Jacek Staszewski, prodziekan Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, autorzy większości katalogów nie ustrzegli się podstawowego błędu polegającego na nieprzestrzeganiu zasad poprawnie rozumianej komunikacji wizualnej: próba umieszczenia maksymalnej ilości informacji w obrębie kolumny, użycie nieczytelnego fontu czy przypadkowy dobór materiału ilustracyjnego (kiepskiej jakości) przesądzały o ich nie najlepszym efekcie wizualnym. Wśród ocenianych katalogów nie zabrakło jednak ciekawych graficznie, a więc takich, które umiały zachować balans między zawartością merytoryczną a warstwą graficzno-ilustracyjną lub takich, które osiągnęły ciekawy efekt poprzez zastosowanie chociażby oryginalnej szaty graficznej czy haseł. 

Po raz pierwszy mobilnie
Wśród zgłoszonych do konkursu katalogów znalazły się trzy w postaci aplikacji mobilnych. Przeniesienie katalogu do aplikacji mobilnych jest dobrym pierwszym krokiem, ale za tym powinna także pójść wzorcowa użyteczność i funkcjonalność. – ocenia Szczepan Wącław, ekspert od nowoczesnych technologii. Juror przyznał, że tych cech nadesłanym programom brakuje – obsługa aplikacji nie zawsze jest intuicyjna, brak im spójności czy przejrzystości, a to utrudnia znalezienie potrzebnych informacji. I choć każda z nich ma swoje wady i zalety, najważniejsze jest to, że się pojawiają i coraz śmielej są pobierane przez klientów. MM


LAUREACI RÓŻY KOLUMBA 2013

Grecos Holiday
katalog 2013 (wersja premium)
Katalog Lato 2013 w wersji premium to innowacyjny produkt na polskim rynku wydawniczym. Okładka i pierwsze dwie rozkładówki katalogu to strony personalizowane specjalnie dla klienta, który go otrzymuje. To znaczy, że mamy tyle wariantów początkowych stron, ilu klientów, którzy otrzymają taki katalog. Same projekty, jak co roku, zostały unowocześnione, strony zyskały większą lekkość. Oczywiście zachowujemy stałe i lubiane elementy katalogu, które znacznie ułatwiają nawigację zarówno klientom, jak i pracownikom biur podróży. Serdecznie dziękujemy za uznanie i docenienie pracy włożonej w przygotowanie katalogu. Tymczasem zapraszamy do obejrzenia drugiej edycji katalogu Lato 2013.
Jacek Parysek, marketing & PR manager Grecos Holiday 


Szarpie Travel
Mazury 2013 Kolonie i Obozy
Przyznana nagroda podkreśla wysiłek, jaki wkładamy w stworzenie katalogów przyjaznych klientowi. Prezentowane treści i szata graficzna są rokrocznie dostosowywane do rosnących wymagań klientów, zarówno w kwestii przedstawianych informacji, jak i odbioru wizualnego. W publikacji staramy się zamieszczać wyłącznie profesjonalne zdjęcia autentycznych zajęć odbywających się w naszych ośrodkach na Mazurach. Bardzo ważne jest dla nas przejrzyste i atrakcyjne przedstawienie młodszym odbiorcom i ich rodzicom naszej bogatej oferty niebanalnych, oryginalnych programów kolonijnych. Staraliśmy się zatem zamieszczone w katalogu informacje czytelnie oznaczyć i wzbogaciliśmy je o autentyczne opinie kolonistów.
Wojciech Śmieszek i Andrzej Kindler, właściciele Szarpie Travel 


Rainbow Tours
Lato 2013 – Wypoczynek Świat
Zależy nam na jak najbardziej czytelnej, przejrzystej oraz jednocześnie zaskakującej formule. W katalogu na lato 2013 „Wypoczynek – Świat” zastosowaliśmy po raz pierwszy koncept „Kierunek Atrakcje”, polegający na tym, że zrezygnowaliśmy ze standardowego pokazania wycieczek fakultatywnych na rzecz atrakcji. Atrakcje obejmujące różne dziedziny, takie jak: rozrywka, relaks, zwiedzanie, kuchnia, sport, przyroda, mają dla turystów stanowić ciekawą inspirację również do samodzielnej eksploracji kierunku. Przy opisie każdego hotelu oprócz szczegółowych informacji zawsze dodajemy naszą opinię oraz informacje w postaci ikon. Klientom wskazujemy, czy dany hotel jest dobry dla rodzin, czy w pobliżu jest plaża oraz czy na turystów czekają udogodnienia sportowe.
Radomir Świderski, PR manager Rainbow Tours 


Kategoria Aplikacje Mobilne
Alfa Star
Każdego roku katalog Alfa Star „Czas na urlop” przygotowujemy nie tylko z myślą o naszych klientach, ale również we współpracy z nimi, gdyż wykorzystujemy nadsyłane przez nich fotografie ze słonecznych wakacji. W tym roku naszym celem było wyjście naprzeciw potrzebom coraz bardziej wymagającego rynku. 
Małgorzata Kozakowska, dyrektor marketingu i reklamy Alfa Star 



Kategoria Premium
Air Tours Cracow, 7 cudów natury
Zainspirowani wynikami internetowego plebiscytu na Siedem Nowych Cudów Natury stworzyliśmy ofertę wycieczek śladami tych fantastycznych miejsc. Ukazanie się katalogu zbiegło się z tak ważnymi dla nas wydarzeniami, jak 20. rocznica powstania biura oraz zmiana jego siedziby (z zamykanego hotelu Cracovia na znajdującą się tuż obok galerię handlową nowo wybudowanego, pięknego stadionu Klubu Cracovia). Zmianę miejsca połączyliśmy z rebrandingiem firmy. 
Józef Misiaszek, prezes zarządu Air Tours Cracow



Kategoria mały organizator
Biuro Podróży Tęcza,
Podróże 2013 – wczasy i wycieczki
Od 20 lat zajmujemy się autokarową turystyką wyjazdową i to właśnie na tym oparty jest nasz katalog. Przy jego tworzeniu zwracamy szczególną uwagę na przejrzystość, oprawę graficzną i dodatkowe elementy ułatwiające korzystanie z katalogu. Ważnymi punktami każdej oferty jest program, cena, świadczenia oraz mapka, która obrazuje trasę przejazdu i miejsca przez nas odwiedzane. 
Barbara Dąbrowska, współwłaściciel biura podróży Tęcza 



Kategoria standard
Viva Club, Katalog 2013 (Egipt, Turcja, Tunezja, Bułgaria, Emiraty Arabskie)

Istotne było sprawienie, aby katalog był czytelny, estetyczny i zawierał wyczerpujące dla klienta informacje. Aby klient znalazł rzetelne opisy proponowanych hoteli, bez upiększeń, ale przedstawione w praktyczny sposób. Priorytetem przy jego tworzeniu było przedstawienie oferty w przejrzysty, uporządkowany sposób, przyjemny dla oka, a zarazem profesjonalny pod względem merytorycznym. 
Joanna Olejniczak-Chahrour, business development director 



>> Zobacz Galerię WT



2013-05-07 16:32:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

2017-07-07 23:59 axoyikoiqha

http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/

2017-07-08 00:12 esenonabeyika

http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/

2017-08-07 20:38 otakueea

http://20mg-cheapesttadalafil.com/ - 20mg-cheapesttadalafil.com.ankor <a href="http://20mg-cheapesttadalafil.com/">20mg-cheapesttadalafil.com.ankor</a> http://20mg-cheapesttadalafil.com/

2017-08-08 15:38 ugainoa

http://20mg-cheapesttadalafil.com/ - 20mg-cheapesttadalafil.com.ankor <a href="http://20mg-cheapesttadalafil.com/">20mg-cheapesttadalafil.com.ankor</a> http://20mg-cheapesttadalafil.com/

2017-11-17 23:11 iwajibibineha

http://price-of-levitra-20mg.mobi/ - price-of-levitra-20mg.mobi.ankor <a href="http://buyventolin-online.mobi/">buyventolin-online.mobi.ankor</a> http://buylevitrageneric.mobi/

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»


Czytaj cyfrowe wydania Wiadomości Turystycznych >>>

  
» 1-6.11.2017 – WORKSHOP
XIV Polsko–Rosyjskie Forum Turystyczne „ETO POLSZA!” ,
Wierchomla, organizator: POT, ZOPOT w Moskwie, MOT, www.pot.gov.pl
»  4-5.11.2017 – TARGI 
Snow Expo 2017, PGE Narodowy, Warszawa, organizator: Snow Expo, www.snowexpo.pl

»
6-8.11.2017 – TARGI
WTM World Travel Market,
Londyn, Wielka Brytania, organizator: Reed Exhibitions, london.wtm.com
Sylwetka

»



» Maciej Dudziak, właściciel biura Happy Ways »więcej
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter