Ponad milion pielgrzymów skorzystało z pociągów uruchomionych na ŚDM. To półtora raza więcej niż podróżuje jednego dnia w całej Polsce. W tym okresie pielgrzymi mieli do dyspozycji 2596 pociągów rejsowych i 395 pociągów specjalnych zamówionych przez diecezje. Od 20 lipca obowiązywał specjalny rozkład jazdy, kolej dowoziła do stacji położonych możliwie najbliżej miejsc uroczystości. Dla sprawniejszej obsługi została wprowadzona specjalna organizacja ruchu, a część stacji kolejowych czasowo wyłączono.
Wieczorem 31 lipca pociągi dalekobieżne odjeżdżały z Krakowa z rekordową częstotliwością, średnio co 7 minut. W ciągu tych dwóch dni zostało ze stolicy Małopolski odprawionych 500 tys. pasażerów. Przewoźnicy nie odnotowali problemów w ruchu i istotnych opóźnień. Liczba podróżnych była większa niż wcześniej zakładano.
- PKP Intercity zadbało o sprawną i dokładną informację dla pasażerów, dlatego na dworcach można było skorzystać z pomocy informatorów mobilnych i mobilnych kasjerów. Pomagali oni podróżnym nie tylko w języku polskim czy angielskim, lecz także m.in. francuskim czy hiszpańskim - mówi Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Kolej na inwestycje
PKP Intercity obsłużyło 250 tys. pielgrzymów. Po raz pierwszy w historii podróżni mogli dotrzeć do stolicy Małopolski m.in. składem złożonym z dwóch pociągów Pendolino. Wierni skorzystali również z pociągów ośmiu przewoźników samorządowych. Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomiła 22 dodatkowe połączenia, w tym po raz pierwszy do Częstochowy i Krakowa.
Do sprawnego podróżowania przyczyniły się inwestycje, na które PKP PLK S.A. wydała ok. 50 mln zł. Wszystko z myślą o skróceniu czasu przejazdu na głównych trasach i przystosowaniu torów postojowych do przyjęcia znacznie zwiększonej liczby składów. Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym zwiększyły przepustowość najważniejszych odcinków sieci kolejowej m.in. na trasach dojazdowych do Krakowa i Częstochowy.
Z kolei PKP S.A. przeprowadziła estetyzację 71 obiektów przy szlakach związanych z ŚDM, nie tylko budynków dworcowych. W tym przypadku koszty wyniosły prawie 2,7 mln zł. - Prace przeprowadzone przed ŚDM miały zwiększyć bezpieczeństwo i komfort pielgrzymów podróżujących pociągami oraz poprawić warunki pracy przewoźników. Są to jednak inwestycje, który posłużą przez kolejne lata, podobnie jak w przypadku projektów zrealizowanych w związku z Euro 2012 - wyjaśnia Paulina Jankowska, rzecznik prasowy PKP S.A.
Marcin Gazda