Niemiecka Centrala Turystyki zaprosiła dziennikarzy na konferencję podsumowującą ubiegły rok w turystyce przyjazdowej do Niemiec. Prowadzący spotkanie Tomasz Pędzik, szefujący polskiemu oddziałowi DZT, poinformował, że w 2024 r. turyści zagraniczni wygenerowali 85,3 mln noclegów (+5 proc. rdr, jednocześnie 94,4 proc. wolumenu uzyskanego w 2019 r.).
Polacy z niemal 4,2 mln noclegami uplasowali się na 6. pozycji najważniejszych rynków źródłowych. Choć liczba noclegów nie zwiększyła się rok do roku, Polska jest jednym z nielicznych krajów z pierwszej 10, który odbudował się po pandemii, osiągając znaczące wzrosty (+19,7 proc., dla porównania Zjednoczone: 3,6 proc., Holandia: 1,9 proc.).
Polska była 3. pod względem wydatków turystów (obroty osiągnęły 4,2 mld euro, średnie dzienne wydatki: 94 euro), za Szwajcarią i USA. 54 proc. przyjazdów Polaków do Niemiec odbyło się w celach turystycznych, zmalała natomiast, w porówaniu do 2023 r., liczba przyjazdów biznesowych, co Tomasz Pędzik tłumaczył kryzysem gospodarczym u naszych zachodnich sąsiadów.
64 proc. Polaków podróżowało do Niemiec samochodem, wzrósł udział transportu kolejowego. Niewykluczone, że w kolejnych latach tendencja będzie się utrzymywać, bowiem PKP Intercity zapowiada w zwiększenie liczby połączeń między Polską a Niemcami. W grudniowej siatce połączeń mają się pojawić m.in. nocne pociągi Chełm – Berlin, Przemyśl – Berlin, Kraków – Monachium, a także dzienny: Kraków – Lipsk.
DZT będzie w tym roku kontynuować kampanie globalne: Embrace German Nature, Feel Good, Cultureland Germany i Season’s Greetings. Wśród głównych tematów promowanych w tym roku przez DZT będzie m.in. 50-lecie Nimieckiego Szlaku Baśni bazującego na baśniach braci Grimm, najchętniej przekładaneg dzieła niemieckojęzycznego w historii. Z tej okazji w konferencji wzięła udział prof. Eliza Pieciul-Karmińska z Uniwerstyetu A. Mickiewicza, tłumaczka baśni, która opowiedziała dziennikarzom więcej o słynnych braciach. MO, foto MO.