Firma analityczna Dun & Bradstreet informuje, że w 2025 r. na rynku turystycznym Republiki Czeskiej odbnotowano ponad 13 tys. podmiotów. W segmencie biur podróży, agencji turystycznych, usług przewodnickich i działalności związanej z rezerwacjami, funkcjonuje ponad 3 tys. firm (spółek akcyjnych i z ograniczoną działalnością) oraz 10,1 tys. osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Założono 30 nowych podmiotów, zawieszono działalność 37.
Dane za 2025 r. wskazują na ożywienie na rynku po 2 wcześniejszych latach naznaczonych spadkami – w przypadku osób prawnych. Widać też, że po pandemii powstaje dużo mniej nowych podmiotów działających w turystyce niż miało to miejsce przed nią, oraz że zmienia się ich struktura.
W tym roku wśród spółek 54 proc. stanowią biura agencyjne, 22 proc. – firmy łączące działalność touroperatorską i agencyjną, a 21,7 proc. - niezależne biura podróży. Dla porównania, w 2023 r. było ich odpowiednio 49 proc., 27 proc. i 24 proc. W przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą 79 proc. to biura agencyjne, 1 proc. – podmioty świadczące usługi przewodnickie, 7 proc. podmioty świadczące usługi agencyjne i touroperatorskie, a 4 proc. – biura podróży. MO, foto Pixabay.com