Ukazał się najnowszy Ranking 2025 Touroperatorzy, przygotowany przez redakcję Wiadomości Turystycznych. Raport zawiera potwierdzone dane za rok 2024.
Analiza polskiego rynku. Dobry rok pomimo wyzwań
Polska coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na rynku zagranicznej turystyki zorganizowanej. Potencjał naszego rynku dostrzegają nie tylko kraje, ale i przewoźnicy, także z tak egzotycznych dla nas kierunków jak Etiopia, czy z regionu Zatoki Perskiej. To może mieć przełożenie na zainteresowanie Polską jako rynkiem emisyjnym kolejnych touroperatorów, którzy dziś są u nas jeszcze nieobecni. Gdyby ta prognoza się sprawdziła, na scenę mogliby wejść nowi organizatorzy, co z kolei przełożyłoby się na zwiększenie konkurencji i poszerzenie oferty dla klientów.
Miniony rok okazał się rekordowy dla organizatorów turystyki działających na polskim rynku. Z ich usług skorzystało niemal 8,7 mln osób. To o ponad 1,1 mln osób więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2019, wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Organizatorzy przygotowali na sezon letni programy o około 25 proc. większe niż przed rokiem, a popytowi nie zaszkodziły takie wydarzenia jak konflikt zbrojny między Izraelem a Strefą Gazy, czy trwająca wojna w Ukrainie. O ile niektóre kraje w regionie Bliskiego Wschodu, takie jak Izrael, a częściowo także i Jordania, faktycznie ucierpiały turystycznie, o tyle problem ten nie dotyczył już Egiptu, który obronił się atrakcyjną ofertą i poczuciem bezpieczeństwa
Sezon Lato 2024 zakończył się zwycięstwem Turcji, za którą na podium znalazły się Grecja i Egipt. Układ desynacji był zatem identyczny jak przed rokiem, choć lider stracił 2 p.p. (z 36.4 proc. na 34,3). Swój wynik poprawił Egipt (z 11,2 na 13,7 proc.) oraz przede wszystkim Tunezja, która znalazła się na czwartym miejscu z udziałem 9,6 proc. (prawie 3 p.p. więcej). Bułgaria z wynikiem 7 proc. zamyka piątkę ulubionych kierunków Polaków. Podobny jak przed rokiem udział w sprzedaży utrzymała Hiszpania (6,4 proc.), pomimo głośnych medialnych protestów mieszkańców Majorki, Barcelony czy Wysp Kanaryjskich przeciw masowej turystyce. Nieznacznie spadł udział Albanii (2,1 proc.) oraz Cypru (0,7 proc.), jednak oba kierunki na stałe zagościły w dziesiątce najpopularniejszych destynacji.
Liczba klientów i obroty biur podróży
Dwa podstawowe wskaźniki ilustrujące sytuację na krajowym rynku touroperatorskim, czyli liczbę klientów i przychody ze sprzedaży imprez turystycznych, zamieszczone są w tabelach 1 i 2. W obydwu przypadkach liderem pozostaje Itaka. To biuro osiągnęło przychody ze sprzedaży imprez turystycznych na poziomie wyraźnie przekraczającym 6 mld zł. oraz obsłużyło prawie 1,7 mln klientów. Należy jednak zaznaczyć, że powyższe liczby obejmują działalność prowadzoną przez biuro podróży Itaka nie tylko na rynku polskim, ale też kilku innych krajów regionu. Jeżeli wziąć pod uwagę wyłącznie wyniki osiągnięte w Polsce, liderem pod względem obrotów będzie TUI Poland, którego obroty przekroczyły 4,6 mld zł. (Itaka tylko w Polsce osiągnęła obrót 4,4 mld zł.). Warto zaznaczyć, że było to możliwe przede wszystkim dzięki zdecydowanie najwyższemu spośród największych touroperatorów wzrostowi obrotów, jaki zanotowało biuro TUI Poland. W tym kontekście należy też zwrócić uwagę na wypowiedź przedstawiciela biura Itaka. W ankiecie wskazano, że „Sytuacja na rynku sprawiła, że oferty 2024 sprzedawaliśmy w cenach na poziomie 2023. W niektórych tygodniach były nawet o 2-3 proc. niższe niż w poprzednim roku”. Biorąc jednak pod uwagę bazę roku 2023, wzrost obrotów Itaki (17%) to wynik znakomity.
Numerem trzy jest Rainbow Tours. Także w przypadku tej firmy w tabeli przychodów podawane są dwie liczby. Pierwsza z nich dotyczy tylko spółki Rainbow Tours (3,2 mld. zł obrotu), natomiast druga to łączny wynik Grupy Kapitałowej Rainbow Tours (3,26 mld.), która obejmuje dodatkowo inne spółki (My Way by Rainbow Tours, White Olive, czy Rainbow Tours Destination). Należy jednak podkreślić, że to udział touroperatora Rainbow Tours jest absolutnie decydujący dla całości wyniku Grupy Kapitałowej. Rainbow Tours jest trzecim biurem, które osiągnęło przychód ze sprzedaży przekraczający 4 mld zł. obsługując ponad 0,8 mln klientów. Również przedstawiciele tego biura w swojej opisowej ocenie poprzedniego roku nie kryli zadowolenia z osiągniętych wyników. W podobnym tonie rok 2024 podsumowali także przedstawiciele biura Coral Travel, którzy wskazali na źródła wzrostu zanotowanego w zeszłym roku w postaci zarówno ekspansji produktowej, jak i rozwoju kanałów dystrybucji. Coral Travel zajął trzecie miejsce w zestawieniu biur o największej liczbie klientów zbliżając się do granicy 1 mln rocznie, co oznacza wzrost ponad 27% w porównaniu z rokiem 2023, czyli najwyższy spośród czterech największych touroperatorów zestawienia.
Warto zwrócić uwagę na zdecydowanie ponadprzeciętne wzrosty przychodów ze sprzedaży zaraportowane przez CT Poland (90,9%), OTI (Oasis) (78,2%) oraz TUI Poland (57,8%), przy czym w przypadku pierwszych dwóch był on powiązany z równie istotnymi wzrostami liczby klientów (80,6% oraz 62,8% odpowiednio), natomiast TUI Poland osiągnęło tak znaczny wzrost obrotów przy wzroście liczby klientów porównywalnym (lub wręcz nieco niższym) do swoich najbliższych konkurentów.
Poziom zysków
Porównując dane finansowe dotyczące zysków netto należy zauważyć, że sytuacja w roku 2024 w stosunku do 2023 r. była zróżnicowana. Niektórzy czołowi touroperatorzy osiągnęli znaczny ich wzrost za rok 2024 w porównaniu do roku 2023, a niektórzy zaliczyli niewielkie spadki, zwłaszcza w zakresie zysku netto. W tym roku na pierwszym miejscu pod względem osiągniętego zysku znalazła się firma Rainbow Tours z kwotą na poziomie 331 mln zł. w roku 2024, natomiast w roku 2023 była to kwota 204 mln zł. Itaka, która w tegorocznym rankingu spadła na drugie miejsce zakończyła 2024 r. z zyskiem na poziomie 286 mln zł, natomiast w roku 2023 z nieco wyższą kwotą 312 mln zł.
Trzecie miejsce w rankingu przypadło firmie TUI Poland z zyskiem netto na poziomie 93 mln zł, ale należy zauważyć, że w poprzednim roku obrotowym była to kwota nieco wyższa na poziomie ok. 94 mln zł.
Imponująco wygląda również sytuacja Coral Travel, które za rok 2024 osiągnęło 65 mln zysku, czyli znacznie więcej aniżeli w roku 2023, kiedy zysk wynosił 28 mln zł. Dla biura Coral Travel rok 2024 okazał się pomyślny. Dla biura TUI Poland rok 2024 również okazał się bardzo korzystny, gdyż firma osiągnęła bardzo duży zysk na poziomie 94 mln zł a w roku 2022 było to tylko 3 mln.
Rok 2024 z dużym zyskiem zakończyło również biuro Exim Tours, które z działalności w zakresie organizacji imprez turystycznych osiągnęło 20 mln zł., aczkolwiek był to niewielki spadek w stosunku do roku 2023, za który to rok zysk firmy wynosił 21 mln zł.
Podsumowanie
Rok 2024 okazał się być dla polskich touroperatorów nadzwyczaj udany. Zdecydowana większość biur podróży zanotowała istotne wzrosty liczby obsłużonych klientów, przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych, a przede wszystkim zysków. Wśród czynników wspierających tak dobre wyniki polskich touroperatorów w ankietach wypełnionych przez biura podróży wskazane zostały m.in. korzystna sytuacja makroekonomiczna, niskie ceny paliwa lotniczego, czy korzystne kursy wymiany walut. Przedstawiciele biur podróży w ankietach podkreślali też znaczenie trafności podjętych działań rozwojowych, związanych zwłaszcza z poszerzaniem oferty produktowej o nowe destynacje i rozwój sieci dystrybucji.
Ranking 2025 Touroperatorzy, autorzy: Marzena German -Buczkowska, dr Beata Paliś, dr hab. prof UJ Michał Żemła. Wydawnictwo Eurosystem, format A4+, wydanie cyfrowe i papierowe 60 stron.
Zamów Raport