Wspólnota Turystyczna Województwa Splicko-Dalmatyńskiego zaprezentowała w Warszawie ofertę turystyczną Środkowej Dalmacji – jednego z najchętniej odwiedzanych regionów Chorwacji. Spotkanie zorganizowano 30 października 2025 r. w ramach wydarzenia poświęconego kulturze, gastronomii i turystyce regionu.
W prezentacji wzięli udział m.in. Ivana Vladović, dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, Blaženko Boban, marszałek województwa, Tomislav Vidošević, ambasador Chorwacji w Polsce oraz Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele polskich biur podróży i mediów.
Polska pozostaje jednym z najważniejszych rynków zagranicznych dla regionu – w 2025 roku Środkową Dalmację odwiedziło ok. 350 tys. Polaków, którzy zrealizowali 2,4 mln noclegów, co oznacza wzrost o 2 proc. rok do roku. Największą popularnością cieszą się Omiš i Riwiera Makarska, znane z połączenia gór, morza i dalmatyńskiego stylu życia.
Podczas wydarzenia zaprezentowano projekt „Dalmatyńska Marenda”, promujący lokalną kuchnię i kulturę stołu. Pokaz kulinarny poprowadził znany chorwacki masterchef Željko Neven Bremec, a oprawę muzyczną zapewniła wokalistka Katica Marinović, wykonując tradycyjne dalmatyńskie pieśni.
Projekt ma na celu certyfikację restauracji i producentów, którzy przygotowują dania z lokalnych składników według regionalnych receptur. W ten sposób Dalmacja łączy promocję turystyki gastronomicznej z ochroną dziedzictwa kulinarnego i rozwojem zrównoważonego turystyki.
Jak podkreślają organizatorzy, marenda to coś więcej niż posiłek – to dalmatyńska tradycja spotkań i celebrowania codzienności, symbol autentycznego stylu życia, który przyciąga coraz więcej turystów z Polski. MBG