E-travel docenione przez Deloitte
Rekordowa liczba 37 przedsiębiorstw z Polski znalazła się w tegorocznym rankingu najszybciej rozwijających się firm technologicznie innowacyjnych w Europie Środkowej. Trzy spośród nich to przedstawiciele branży turystycznej eSky.pl, Fru.pl i Grupa eHoliday.pl.
Polskie firmy wręcz zdominowały opracowany już po raz 13. ranking „Deloitte Technology Fast 50”. Rodzime spółki stanowią aż 55 proc. podmiotów obecnych w kategorii głównej i przeszło 60 proc. we wszystkich kategoriach. Jest to ważne wyróżnienie, gdyż ranking skupia najszybciej rozwijające się środkowoeuropejskie przedsiębiorstwa technologicznie innowacyjne. Deloitte to międzynarodowa sieć spółek świadczących profesjonalne usługi doradcze i audytorskie. Należy do tzw. wielkiej czwórki (cztery największe firmy zajmujące się audytem finansowym), oprócz PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young i KPMG. Firma działa w ponad 140 krajach. Zestawienie opracowywane jest na podstawie tempa wzrostu przychodów operacyjnych przedsiębiorstw z ostatnich pięciu lat. Wszystkie spółki biorące udział w rankingu muszą spełnić ponadto kilka kryteriów: opracowywać lub wytwarzać autorskie produkty, udziałowcami większościowymi muszą być rodzimi inwestorzy, a ich siedziba musi się znajdować w jednym z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Firmy są oceniane w kategorii głównej „Technology Fast 50” oraz dwóch podkategoriach „Wschodzące gwiazdy – Rising stars” i „Wielka piątka – Big 5”.
Turystyka triumfuje
Branża turystyczna w rankingu jeszcze nigdy nie miała aż tak silnej reprezentacji. W zestawieniu znalazły się aż trzy firmy z Polski, a drugi rok z rzędu liderem została rumuńska spółka Vola.ro – serwis rezerwacji biletów lotniczych z polskimi korzeniami – osiągając dynamikę wzrostu przychodów na poziomie 17 tys. proc. Fru.pl, jego bliźniaczy polski serwis, został wyróżniony kategorii „Wschodzące Gwiazdy” jako jedyna spółka z branży online travel i uplasował się na piątym miejscu. Oba serwisy zostały założone przez polskich przedsiębiorców: Michała Wrodarczyka i Jarosława Adamskiego we współpracy z rumuńskim wspólnikiem Danielem Truicą. Kategoria „Wschodzące gwiazdy” przeznaczona jest dla młodych, dynamicznie rozwijających się firm, które działają na rynku od trzech do pięciu lat, a ich przychody z ostatnich czterech lat przekraczają 30 tys. euro rocznie. Przychody założonego w 2008 r. Fru.pl w ciągu trzech lat wzrosły o 285 proc.
W gronie najlepszych
W gronie laureatów znalazły się jeszcze eSky.pl i grupa eHoliday.pl, działające w branży turystycznej. – Jest to dla nas duże wyróżnienie, ponieważ to już 13. edycja, co oznacza, że ranking Techonology Fast 50 Central Europe jest bardzo rozpoznawalny na rynku. Poza tym badanie firm biorących w nim udział obejmuje ostatnie pięć lat, więc nie ma mowy o przypadkowości – mówi Mariusz Wojciechowski, prezes grupy eHoliday.pl, która zajęła 21. pozycję w konkursie głównym. Z kolei serwis eSky.pl został wyróżniony podwójnie, nie tylko zajął 30. miejsce wśród firm innowacyjnych technologicznie, ale także znalazł się na trzeciej pozycji w kategorii „Big 5” tego prestiżowego konkursu. – Cieszy nas, że znaleźliśmy się w Wielkiej Piątce, czyli w kategorii przeznaczonej dla dużych, szybko rozwijających się firm, które w ostatnim pięcioleciu odnotowały wyjątkowo wysoki wzrost. Przy ich ocenie obowiązują te same kryteria, jak w wypadku firm nominowanych do głównego rankingu, z wyjątkiem progu przychodów dla ostatniego roku podlegającego ocenie (2011) – minimalny wymagany poziom dla tej kategorii wynosi 25 mln euro – komentuje Piotr Stępniewski, prezes serwisu eSky.pl.
Innowacyjność się opłaca
Ranking pokazał, że innowacyjne technologie zaczynają odgrywać coraz większe znaczenie w branży turystycznej. – Fakt, że firma działa głównie w oparciu o internet, powoduje, iż nieustannie jest zmuszona obserwować zmiany technologiczne i szybko na nie reagować. Nie ma możliwości, by spocząć na laurach, należy nieustannie oferować klientom szybsze, bardziej intuicyjne rozwiązania. Tylko to umożliwia bycie w czołówce – tłumaczy Piotr Stępniewski. To wszystko znajduje bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe i udział sprzedaży online w dystrybucji usług turystycznych. AO
2012-11-23 16:47:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»