Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Touroperatorzy nie ryzykują z nowościami

Wśród otwieranych przez touroperatorów nowych kierunków dominują takie, które wcześniej dostępne były u konkurencyjnych organizatorów. Zadecydowały względy ekonomicznego bezpieczeństwa i próby przywiązania klientów do jednego biura.

Przegląd zapowiadanych na rok 2013 nowości pozwala wysnuć jeden wniosek – zamiast nowych, nieznanych destynacji organizatorzy postawili na sprawdzone przez konkurencję kierunki. Oferta rozszerza się więc nie o nieznane, lecz o to, co dotychczas było dostępne w innych biurach. Zmiany dotyczą zaś nie tyle kierunku, co sposobu realizacji wycieczki. 

Zmian nie widać
Z badań przeprowadzonych na jesieni m.in. przez Funclub wynikło, że po towarzyszących minionemu sezonowi upadkach biur klienci coraz bardziej zwracają uwagę na to, z kim jadą na urlop. Świadomy wybór touroperatora coraz częściej wiąże się z decyzją o wyborze tego, który sprawdził się w poprzednich sezonach. – Zauważyłem, że polscy turyści bardziej świadomie wybierają organizatora wypoczynku. Coraz więcej naszych klientów pyta o naszą gwarancję ubezpieczeniową – tłumaczy zjawisko Piotr Sućko, prezes zarządu Funclub. W efekcie, w przytłaczającej większości organizatorzy turystyki zdecydowali się na znane kierunki wiedząc, że w tym sezonie większe znaczenie będzie miała siła stabilnej marki niż nowości w ofercie. – Znaczących zmian nie widać, nie licząc wprowadzenia przez touroperatorów kierunków, które ma konkurencja lub przywrócenia tych wyjazdów, których nie widzieliśmy w minionym sezonie wakacyjnym: Emiraty Arabskie, Madera, Zakynthos, Armenia, Ekwador – mówi Katarzyna Połomska-Kwaśniewska z Enovatis. Według niej brak zaskakujących nowości w skierowanej do Polaków ofercie wynika z ukształtowania konsumenckich oczekiwań. – W Polsce mamy do czynienia z dwiema grupami klientów – wyjaśnia Katarzyna Połomska-Kwaśniewska. – Pierwsza to taka, która szuka wycieczki w dobrej jakości, ale i w przystępnych cenach. Poleci więc do: Egiptu, Turcji, Bułgarii czy Grecji i przy tych destynacjach widać zmiany, choćby takie jak nowe połączenia czarterowe z Rzeszowa, Łodzi, Bydgoszczy czy Modlina. Druga grupa klientów, bardziej wymagająca, szukająca ofert hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w formie all inclusive obiera częściej kierunki egzotyczne, mniej oblegane przez polskich turystów. Należą do nich: Kenia, Dominikana, Tajlandia, Sri Lanka czy Malediwy – opisuje Katarzyna Połomska-Kwaśniewska. 

Popularne kierunki
To, że organizatorzy inwestują w umocnienie najpopularniejszych kierunków, nie jest żadnym zaskoczeniem. – Touroperatorzy dostrzegają popularne i niezmienne kierunki, dlatego umacniają pewną ofertę i poszerzają ją o nowe hotele – to jest główna zmiana, która nastąpi podczas wakacji 2013 r. – zapowiada Katarzyna Połomska-Kwaśniewska. Widać to choćby w ofercie TUI, które jako nowość na 2013 r. podało Maroko i Maderę. – Maroko to doskonała alternatywa dla tych z klientów, którzy byli już w Egipcie czy Tunezji – tłumaczy Artur Rezner z TUI Poland. Na sprawdzone kierunki postawił także Rainbow Tours. – Nasze nowości to egipskie Marsa Alam i tureckie Bodrum – wymienia Radomir Świderski, PR manager Rainbow Tours. – Dość mocno rozwijamy bazę hotelową. Wybraliśmy Egipt, bo jest to jedna z ulubionych destynacji Polaków. Chcemy dać im alternatywę, żeby nie musieli rokrocznie wypoczywać w tych samych kurortach – opisuje. Na sprawdzone destynacje postawił też GTI. – Na sezon letni 2013 przygotowaliśmy Majorkę i Kretę – mówi Monika Hajduk z GTI Travel. – Chcemy dać turyście możliwość wyjazdu właśnie z nami. Stąd tez wybór kierunków, które są już znane – dodaje Monika Hajduk. 

Nie wszyscy stawiają na znane
Także nowości przygotowane przez Itakę nie odbiegają od powszechnie obleganych kierunków: Gracji, Włoch i Hiszpanii. – W roku 2013 wprowadzamy takie nowości jak: Costa Blanca, Formentera, Albania, Kalabria, Kefalonia i Chalkidiki – wymienia Alicja Kazimierczak z Itaki. Podczas niedawnej prezentacji przyszłorocznej oferty touroperatora wyjaśniono, że Itaka już wcześniej planowała otwarcie tych kierunków, ale nie mogła zgromadzić wystarczającej do zorganizowania czarterów liczby turystów.
Według Magdaleny Pluteckiej-Dydoń z Neckermanna w ostatnich latach zyskują na popularności te miejsca, gdzie nie rezygnując z dobrego standardu można spędzić wakacje w atrakcyjnej cenie. Pewną nowością jest rozbudowa oferty przygotowanej przez Neckermanna, który wprowadził kraje mniej znane polskim klientom: Rumunię i Czarnogórę. Zaskakującą nowością może się za to pochwalić Best Reisen Group, który w 2013 r. otwiera kierunek w Zanzibarze.
Powielanie funkcjonujących już na rynku destynacji to wynik zaostrzającej się konkurencji. Touroperatorzy próbują zatrzymać przy sobie tych klientów, którzy w poszukiwaniu ulubionego kierunku zdecydowaliby się na usługi oferujących go innych biur. KP



2013-01-15 16:44:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter