Bilans da się modelować do potrzeb
Z końcem roku kalendarzowego część touroperatorów zamknęła swój rok obrotowy. Teraz przyjdzie czas podsumowań i bilansów finansowych.
Wyniki finansowe budzą szczególne zainteresowanie, zarówno wśród konkurentów, jak i agentów, a nawet klientów, którzy, pamiętając zeszłoroczne bankructwa, dziś dokładniej przyglądają się organizatorom turystycznym. Odgrywają też zasadniczą rolę w wypadku negocjacji z bankami i ubezpieczycielami, z którymi touroperatorzy muszą na bieżąco współpracować.
Bilans gwarantem wizerunku
Zanim touroperatorzy otrzymają nową gwarancję, towarzystwa ubezpieczeniowe prowadzą dokładną analizę ich sytuacji finansowej, na podstawie której oceniane jest ryzyko podjęcia współpracy. Gorszy wynik finansowy to podstawa do zaostrzenia warunków kooperacji, co może wyrażać się np. koniecznością przedstawienia wyższych zabezpieczeń na poczet ubezpieczenia. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ubiegłym roku dochodziło do kuriozalnych sytuacji, kiedy to organizatorzy spotykali się z żądaniem ustanowienia zabezpieczeń o wartości równej podwójnej sumie gwarancyjnej. Dobry wynik finansowy to także narzędzie do negocjacji z bankami, chociażby przy zaciąganiu kredytów obrotowych. Tajemnicą poliszynela jest, że instytucje finansowe z uwagą śledziły ostatnio losy branży turystycznej, a liczne bankructwa pogłębiły ich niewiarę w stabilność polskich organizatorów turystyki. W kilku wypadkach skutkowało to odmową świadczenia usług mniejszym touroperatorom. Jeden z nich nie zdołał np. założyć rachunku powierniczego, na którym miałyby być przechowywane wpłaty klientów za wakacje do czasu ich powrotu z urlopu.
Pojawia się pytanie, skąd czerpać wiarygodne informacje o sytuacji finansowej firm? Oczywiste jest, że firmy mają obowiązek składania do KRS prawdziwych danych, o czym wyraźnie jest mowa w art. 18 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Touroperatorzy są w większości, zarejestrowani jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjne. Oznacza to, że traktowani są jako podmioty polskiego prawa handlowego, co dalej przekłada się na obowiązek uchwalenia do 30 czerwca sprawozdania finansowego za rok poprzedni. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje grzywną, która jednak nie może być wyższa niż 5 tys. zł. Wydaje się, że tego typu kara nie jest zbyt uciążliwa dla firmy, która generuje obroty na poziomie milionów złotych.
Poprawić wynik
Obowiązek składania raportów finansowych oraz z działalności firmy nie oznacza, że na rynku nie znajdą się nieuczciwi gracze, którzy w „legalny” sposób dokonają manipulacji przy wynikach finansowych. A sposobów na poprawę bilansu można znaleźć całkiem sporo, wystarczy zająć się liczbami po stronie przychodów. I tak przedsiębiorcy mogą wystawiać swoim sieciom agencyjnym, przykładowo własnym salonom czy biurom franczyzowym faktury na kwoty wyższe niż wynikające z rzeczywistej liczby wycieczek sprzedanych po cenach publikowanych. Ta metoda pozwala sztucznie podnieść wysokość obrotu. Ten sam efekt uzyska się, obniżając kwotę należnej agentowi prowizji. Ustalanie zawiłych procedur rozliczania wynagrodze- nia dla biur podróży przysługujących z tytułu sprzedanych wycieczek prowadzić może do obniżenia wypłaty, tym samym polepszając wynik touroperatora. Można też ukryć koszty np. w spółkach zarejestrowanych za granicą, odciążając rezultat finansowy głównego przedsiębiorstwa. Okazuje się, że po stronie pasywów zapisuje się także wartość pobieranych od partnerów weksli, co również może dobitnie poprawić wynik.
Wyważyć źródła
Skąd zatem czerpać informacje o sytuacji finansowej spółki? Wydaje się, że najbezpieczniej sięgać do różnych źródeł. Poza KRS warto śledzić dane publikowane przez firmy i prezentowane na potrzeby różnych zestawień, np. branżowych. Informacje przedstawione w KRS z pewnością w większości wypadków są prawdziwe. Warto jednak czasem spojrzeć na prezentowane wyniki finansowe z innej perspektywy. Informacje finansowe mogą być sztucznie modelowane zarówno na plus, jak i na minus. KRS, choć jest ważny, nie zawsze powinien być traktowany jako wyrocznia przy ocenie kondycji polskiej turystyki, dlatego nie należy dezwuować wartości innych źródeł. MG
KRS to źródło wiedzy o kondycji touroperatorów
• Firmy mają obowiązek składania do KRS prawdziwych danych, o czym wyraźnie jest mowa w art. 18 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
• Podmiot wpisany do KRS ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną poprzez zgłoszenie do rejestru nieprawdziwych danych, jeżeli podlegały one obowiązkowi wpisu na jego wniosek, a także niezgłoszeniem danych podlegających obowiązkowi wpisu do rejestru.
• W KRS zamieszczane są też informacje m.in. o zaległościach podatkowych i celnych, jeżeli dochodzona należność nie została uiszczona w terminie 30 dni od momentu wszczęcia egzekucji, zaległości na rzecz ZUS, informacje o wierzycielach, rozpoczętym procesie upadłościowym.
2013-02-14 16:26:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»