Podróże autokarem to nie tylko objazdówki
Turystyka autokarowa nie jest zazwyczaj kojarzona z pierwszymi miejscami na listach największych organizatorów wyjazdów zagranicznych. Jednak duża liczba mniejszych przedsiębiorstw sprawia, że łącznie ten sektor przemysłu turystycznego staje się całkiem dużym rynkiem zapewniającym setki tysięcy miejsc pracy.
Analizy zza naszej zachodniej granicy pokazują, że turystyka autokarowa ma się całkiem dobrze. W 2012 r. Niemcy planowali więcej krótszych podróży, na które nie szczędzili wydatków. Tak wynika z ostatniego raportu RDA. Jednak przedsiębiorcy, mimo pozytywnych nastrojów turystów do wyjazdów, obawiają się, że 2012 r. zakończy się gorszym wynikiem niż 2011 r. Powodem tego miały być wzrastające koszty oraz konieczność czynienia inwestycji w obszarze ochrony środowiska, modernizacji i wymiany floty.
Ponad milion miejsc pracy
Dane dotyczące niemieckiego rynku turystyki autokarowej pokazują, że w 2011 r. łączny obrót wyniósł 6,6 mld euro, przy czym z wyjazdów typowo turystycznych pochodziło 1,4 mld euro, a z ruchu regularnego – 5,1 mld euro. Obrót brutto uwzględniający wydatki na hotel i wyżywienie wyniósł natomiast 10,5 mld euro. W sektorze autokarowym w Niemczech zatrudnienie znalazło 220 tys. osób. Dla porównania w Europie obrót przedsiębiorstw działających w turystyce autokarowej wyniósł 28,8 mld euro, w branży w 2011 r. pracowało 1,55 mln osób. Badania pokazują, że w wypadku naszych zachodnich sąsiadów ok. 30 proc. podróży realizowanych jest po własnym kraju, przy czym wycieczki trwające co najmniej pięć dni organizowane są najczęściej do Bawarii, Meklenburgii-Pomeranii oraz Badenii-Wirtenbergii. W wypadku celów zagranicznych prym wiodą Włochy, za nimi plasują się: Austria, Polska, Hiszpania, Francja, Czechy, Wlk. Brytania, Chorwacja, Szwajcaria oraz Węgry.
Dwa wyjazdy całkiem popularne
Transport autokarowy ma także znaczenie w wypadku wyjazdów spakietowanych. Podczas gdy samolot przybliża turyście cel podróży, autokar pozwala poznać uroki odwiedzanego miejsca. Według ADAC Reisemonitor 2012, wycieczki objazdowe stanowią 1/3 wyjazdów do dalekich krajów. Wśród najpopularniejszych typów wakacji związanych z turystyką autokarową najważniejsze to: wyjazd połączony ze zwiedzaniem (28,3 proc.), wycieczki objazdowe (24 proc.), urlop powiązany z naturą (20 proc.), wyjazdy do miast (19,7 proc.) oraz urlop wypoczynkowy (17,7 proc.). W wypadku turystyki autokarowej znamienne jest także to, że uczestnicy tego rodzaju podróży chętnie wyjeżdżają kilka razy do roku. Średnia dla segmentu wynosi 1,5 podróży rocznie, podczas gdy statystyki dla wszystkich wyjazdów Niemców mówią o 1,3 wyjazdu rocznie. Znamienne jest także to, że ok. 25 proc. turystów autokarowych deklaruje, iż w ciągu roku zrealizują co najmniej dwa takie wyjazdy. Wycieczki autobusami są zazwyczaj krótsze niż średnia krajowa wyjazdu turystycznego (9,8 dnia vs 12,4 dnia). 43,4 proc. wyjazdów autokarowych trwa 6–8 dni. W 36,6 proc. przypadków wycieczek mowa jest o wyjazdach grupowych, w 14,2 proc. chodzi o grupę zorganizowaną.
Wycieczki autokarowe w Niemczech są ważną gałęzią przemysłu turystycznego. Rozwój tego segmentu ma znaczenie także dla odwiedzanych krajów, gdyż w wielu wypadkach gros Niemców wyjeżdżających do danej destynacji podróżuje tam właśnie autokarem. Przedsiębiorcy mając na uwadze rozwój tego sektora turystyki, poprawiają komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz efektywność ekonomiczną inwestując we flotę, która zapewnia niski koszt podróżowania przeliczeniu na pasażera oraz nie obciąża środowiska naturalnego. Informacje te są znamienne również dla tych rynków, które – tak jak Polska – aspirują do miana kluczowych destynacji dla turystów niemieckich. Stan dróg oraz infrastruktura towarzysząca powinna stać się dla nas priorytetem nie tylko ze względu na nieistniejącą turystykę krajową, ale też ze względu na interesy turystyki przyjazdowej. MG
2013-03-14 16:32:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»