Touroperator wprowadził zniżkę skierowaną wyłącznie do klientów indywidualnych. Biura agencyjne zareagowały na akcję w zdecydowany sposób. Citron Travel odpowiada na zarzuty i wyjaśnia powody swojego działania.
W czerwcowym numerze „Cosmopolitan” czytelnicy mogli znaleźć kupony zniżkowe na wakacje z Citron Travel. Rabat wynosi 15 proc., co przy kwotach rzędu kilku tysięcy złotych za rodzinną wycieczkę przekłada się na zauważalną oszczędność. Kupony można zrealizować jedynie we własnych kanałach sprzedaży Citron Travel (biuro sprzedaży w Warszawie, infolinia, strona internetowa), z promocji wyłączeni zostali współpracujący agenci.
Na promocję szybko zareagował OSAT, który w liście skierowanym do touroperatora podnosi kilka kwestii. Pierwszą z nich jest tworzenie oferty, która może zostać kupiona jedynie bezpośrednio u organizatora, co obniża konkurencyjność agentów w stosunku do Citron Travel. Po drugie OSAT wyraża obawę, że tak duża zniżka może sugerować problemy ze sprzedażą oferty tradycyjnymi i najważniejszymi dla organizatora kanałami. OSAT zwraca uwagę na fakt, że tego typu działania przeciwko sieci agencyjnej mogą spowodować trwałe problemy we wzajemnych relacjach. Obiekcje budzi również współpraca Citron Travel z Grouponem. Aslihan Ozgur, członek zarządu w Citron Travel, tłumaczy, że promocja zniżkowa dla czytelników magazynu „Cosmopolitan” to część projektu, który obejmuje też zamieszczenie artykułu i zdjęć. – Poza tym chcemy dotrzeć do czytelników „Cosmopolitan” – mówi Aslihan Ozgur.
Na pytanie, czy firma zamierza organizować tego typu akcje ponownie, Aslihan Ozgur nie daje jednoznacznej odpowiedzi, podkreśla jednak, że póki co firma nie zamierza skupiać się w swojej strategii sprzedaży na klientach indywidualnych. Dowodem na to ma być poziom prowizji agencyjnych. Wynagrodzenie agencyjne w Citron Travel zaczyna się od 12 proc. i sięga 16 proc. Dodatkowo agencje wspierane są przez system bonusów, partnerzy mogą także liczyć na specjalne zniżki.
Tymczasem Piotr Czorniej, dyrektor ds. rozwoju, odpowiada w piśmie skierowanym do prezesa OSAT Artura Grocholskiego, że prowadzona akcja rzeczywiście wyłącza z promocji agentów, co jest uwarunkowane koniecznością szczegółowego rozliczenia pomiędzy touroperatorem a magazynem. Piotr Czorniej przypomina, że reprezentowana przez niego firma nigdy nie odmawiała agentom prawa do prowadzenia marketingowych akcji specjalnych związanych m.in. z udzielaniem rabatów w wyjątkowych okazjach, takich jak pikniki czy targi regionalne, co może potwierdzić wielu członków OSAT. W odniesieniu do zarzutu o zamieszczeniu oferty Citron Travel na Grouponie Piotr Czorniej przyznaje, że touroperator rzeczywiście podjął rozmowy z portalem, co wynika z całkowitego braku zainteresowania ze strony sieci agencyjnej ofertą na Majorkę oraz do tureckiego Bodrum. Z tego powodu Citron Travel zmuszony był do podjęcia kroków zmierzających do sprzedaży tego produktu z pominięciem w akcji ofert na Cypr Północny. Piotr Czorniej informuje, że w związku z reakcją OSAT oraz wolą ze strony touroperatora do budowania pozytywnych relacji rozmowy z Grouponem zostały wstrzymane do połowy czerwca. MG
Zobacz:
>>
List OSATu do Citron Travel
>>
Odpowiedź Citron Travel