Portal, dzięki któremu będzie można własnoręcznie skomponować weekendowy albo tygodniowy wypoczynek, ruszył na początku lipca. Na Podlasiu, Suwalszczyźnie i Mazurach ruszyły Pakietyturystyczne.pl, czyli system sprzedażowy oparty na prowizji pobieranej od usługodawców.
Turysta otrzyma kompletną propozycję pakietu, za który zapłaci dokładnie tyle, ile zapłaciłby za wskazane usługi turystycznej, rezerwując je osobiście. W planach są również pakiety typu „last minute” oraz „poza sezonem”, które będą uzupełniały ofertę o wariant ekonomiczny. – Turysta będzie mógł skomponować własny pakiet turystyczny ze wszystkich dostępnych w portalu usług od września 2013 r. Do tego czasu będziemy testowali sprzedaż gotowych pakietów, skomponowanych w trakcie projektu. Ważne, że turysta będzie co prawda kupował produkt w internecie, ale dodatkowo, zawsze rezerwację potwierdzał będzie koordynator systemu – opisuje Marta Jaromińska, prezes zarządu Fundacja Business to Business, właściciela projektu. Od 1 lipca turysta będzie mógł zakupić pobyt weekendowy, przedłużony weekend lub nawet tygodniowy, zgodnie ze swoimi preferencjami co do formy odpoczynku. – Pakiet turystyczny to zorganizowany pobyt zawierający w sobie nocleg, wyżywienie i propozycje atrakcji turystycznych, które kupujemy łącznie – wymienia Marta Jaromińska. Dodaje, że choć wciąż są na etapie podpisywania umów z przedsiębiorcami, już teraz mają wybór noclegów w każdej kategorii, punktów gastronomicznych i atrakcji turystycznych, począwszy od spływów kajakowych, poprzez wycieczki z przewodnikiem po parkach i muzeach, na kursie kitesurfingu, filcowania czy przyrządzania posiłków tatarskich kończąc.
Według twórcy projektu, dzięki temu, że zrezygnowano z wpływów z reklam, portal ma przejrzysty i intuicyjny interfejs. Pomysł na system sprzedażowy pakietów turystycznych online na terenie Podlasia, Suwalszczyzny i Mazur wyklarował się wiosną ubiegłego roku. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości już we wrześniu 2012 r. dofinansowała projekt, a od października wdrażała działania zmierzające do uruchomienia systemu na stronie
www.pakietyturystyczne.pl . Pierwsze zakup można robić od 1 lipca 2013 r. Z racji tego, że projekt zyskał dofinansowanie unijne (na 1 mln zł), będzie mógł zarabiać na siebie dopiero od 1 stycznia 2014 r., jednak jak zapewniają jego koordynatorzy, dla turysty różnica pozostanie całkowicie niezauważalna. – Inspiracją dla powstania tego systemu były z jednej strony potrzeby i oczekiwania branży turystycznej z obszaru Zielonych Płuc Polski, z drugiej zaś chęć zaproponowania polskim turystom alternatywy do dobrze zorganizowanych indywidualnych wyjazdów zagranicznych. W Polsce taka oferta wciąż nie funkcjonuje komercyjnie, a więc potrzeba matką wynalazku – dodaje Marta Jaromińska. Choć póki co projekt nie musi na siebie zarabiać, bo wciąż funkcjonuje dzięki pieniądzom z unijnej dotacji, popularność, jaką zyska wśród turystów, okaże się decydująca dla jego przyszłego, komercyjnego funkcjonowania. Wtedy też okaże się, czy Polacy rzeczywiście są gotowi na wkroczenie w erę dynamicznego pakietowania krajowej oferty. KP