Procedura chargeback uregulowana
Udało się wypracować nowe zasady realizacji procedury chargeback. Zanim bank ściągnie pieniądze z konta agenta, klient będzie musiał ubiegać się o zwrot w urzędzie marszałkowskim. Zmiana jest efektem działania samorządu.
W razie upadłości organizatora klienci biur, którzy opłacili wakacje kartą, ubiegali się w swoich bankach o zwrot wpłat poprzez procedurę chargeback – obciążenia zwrotnego. Wówczas pieniądze, które miały być im oddane były ściągane z kont agentów – akceptantów płatności. Straty z tego tytułu w wypadku poszczególnych biur sięgały nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych prowadziło w tej sprawie negocjacje z organizacjami płatniczymi. W efekcie rozmów powstały nowe zasady postępowania w razie reklamacji składanej za pośrednictwem banków na drodze procedury chargeback. Zgodnie z ustaleniami, przed złożeniem reklamacji w banku, klient zobowiązany będzie w pierwszej kolejności do złożenia pisma we właściwym urzędzie marszałkowskim. „Bank ma prawo do rozpoczęcia procedury chargeback dopiero, jeśli klient otrzyma ostateczną odpowiedź z urzędu marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty” – czytamy w piśmie OSAT.
Zmiany zostały wypracowane na bazie ubiegłorocznych konsultacji w Ministerstwie Sportu i Turystyki z udziałem przedstawicieli Związku Banków Polskich, wystawców kart VISA i MasterCard oraz przedstawicieli samorządu, w tym OSAT, który pierwszy zwrócił uwagę na problem. Wynikał on przede wszystkim ze źle i nieprecyzyjnie sformułowanego prawa. (...) AO
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 14 (16-31 lipca 2013)
2013-07-26 08:23:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»