Polscy przewoźnicy zdobywają nowe rynki
Rozdrobnienie rynku, nadpodaż i skomplikowane regulacje prawne – tak pokrótce można scharakteryzować dzisiejszy rynek przewozów autokarowych. Jednocześnie wśród trendów należy wymienić podnoszenie się poziomu usług i dywersyfikację rynków, z których pochodzą pasażerowie.
W Polsce funkcjonuje ponad 3 tys. firm przewozowych, przy czym w większości są to przedsiębiorstwa posiadające niewielki tabor, liczący średnio od trzech do pięciu autokarów. Takich, którzy mogą pochwalić się flotą ponad 20 samochodów, jest już o wiele mniej.
Rafał Marek, przewodniczący zespołu ds. transportu Izby Turystyki RP szacuje liczbę takich firm na ok. 150. – Rynek przewozów autokarowych jest w Polsce bardzo rozdrobniony i stosunkowo duży. Branża musi radzić sobie z dużymi wahaniami sezonowymi, jednak przez większą część roku charakteryzuje się nadpodażą, a taka sytuacja rodzi szereg patologii – uważa Rafał Marek. Wśród tych ostatnich Rafał Marek wymienia przede wszystkim niezdrową konkurencję. – W branży od wielu lat trwa wojna cenowa. Co gorsze, dla przewoźników podstawowe znaczenie ma pozyskanie zleceniodawcy, a nie to, czy będzie on wywiązywał się z zawartych umów – mówi Rafał Marek. (...) MG
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 20 (16-31 października 2013)
2013-10-30 16:02:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»