close
|
|
SONDA Czy sprzedaż będzie lepsza w przyszłym sezonie?
Przeczytaj, jak na to pytanie odpowiedzieli nasi rozmówcy i dołącz się do dyskusji na naszym profilu na Facebooku.
NIE Uważam, że na pewno nastąpi wzrost wyjazdów na zagraniczne wakacje – rynek się uspokoił. Nie znaczy to jednak, że wzrośnie sprzedaż w każdym kanale dystrybucji. Jako agent uważam, że sprzedaż może być niższa, zagrożeniem bowiem dla wszystkich jest wkraczanie na polski rynek podmiotów, które działają bez gwarancji i zezwoleń, jakie muszą mieć touroperatorzy zgodnie z ustawą o usługach turystycznych. Oferują oni na swoich stronach coraz większą liczbę przelotów na wakacyjnych kierunkach, proponują pakietowanie usług, ubezpieczenia, hotele, transfery, co może spowodować przejecie jakiejś części rynku. Monika Hiszpańska, właścicielka BP Viva, Nowy Dwór Mazowiecki TAK Ostatnie dwa sezony letnie były słabsze dla touroperatorów pod względem sprzedaży. Polacy mniej podróżowali z biurami podróży. Wydaje mi się, że w przyszłym sezonie nastąpi odbicie i sprzedaż wzrośnie dla całego rynku. Jednak część tych wzrostów mogą przejąć nowi gracze jak linie lotnicze, które zaczynają pakietować usługi i oferują także noclegi. W segmencie wyjazdów młodzieżowych będzie nieco inaczej i tu zamiast wzrostu sprzedaży może nastąpić stagnacja, a nawet spadek. Wszystko przez niż demograficzny, który tak naprawdę teraz się zaczyna. Pod tym względem sezon 2013 był trudniejszy od 2012 i stan ten może się dalej pogłębiać. Łukasz Kucierski, właściciel biura podróży Steja Travel, Jastrzębie Zdrój TAK Liczymy na wyższą sprzedaż, choć dziś trudno jednoznacznie określić, jak ona będzie faktycznie wyglądała. Z pewnością wolumen sprzedaży będzie wyglądał różnie u poszczególnych touroperatorów. Najwięcej zyskają duże biura, do których już zwracają się klienci. Mniejsi organizatorzy mogą w związku z tym zanotować mniejszą sprzedaż. W tym sezonie zaszły ponadto zmiany wśród najpopularniejszych destynacji wybieranych przez Polaków. Ze względu na niepokoje w Egipcie nie ma nowych klientów wybierających ten kierunek. Ten trend może utrzymywać się w kolejnym sezonie, biura do tej pory opierające swą sprzedaż na tej destynacji będą notować spadki. Już zyskuje na tym przede wszystkim Turcja. Anna Iwandzijska, Sun Kiss, Warszawa TAK Rok 2014 będzie lepszy od obecnego pod względem sprzedaży, a 2015 powinien być jeszcze lepszy. Najbliższe lata w branży turystycznej wpiszą się w ogólny scenariusz poprawy koniunktury, na który wskazują parametry gospodarcze. W przyszłym sezonie branża będzie starała się nadrobić słabsze od oczekiwań wyniki z dwóch ostatnich lat. Należy również pamiętać o „zamrożonym” potencjale niewykorzystanym w tym roku przez wydarzenia polityczne w Egipcie. Przyszłoroczne wzrosty będą większe u dużych niż u mniejszych organizatorów, gdyż klienci raczej nie podejmują już decyzji opartych na emocjonalnych przesłankach tak, jak kilka lat temu. Marek Cywiński, Nugat Travel, Warszawa
2013-11-12 15:51:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie »
Dołącz do dyskusji na FB »
|
|
|
|