Zagraniczne sieci hotelowe wypierają krajowe
Po okresie dynamicznego rozwoju w branży hotelarskiej nastąpiło wyhamowanie. Inwestycji jest coraz mniej, kryteria finansowania przez banki się zaostrzają, maleje obłożenie pokoi. Mimo to w Polsce coraz prężniej rozwijają się zagraniczne sieci hotelowe.
Ponad 2,3 mld zł zainwestowano w minionym roku w bazę hotelową w Polsce i jest to poziom porównywalny z 2009 r. Mimo tej wysokiej kwoty przełom roku 2012 oraz 2013 stanowił trudny okres dla branży. – W pierwszej połowie bieżącego roku, zgodnie z naszymi przewidywaniami, spowolnienie gospodarcze stało się odczuwalne również w branży hotelowej – wyjaśnia Janusz Mitulski, partner w Horwath HTL Polska i wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Podkreśla, że silna presja cenowa klientów korporacyjnych i indywidualnych przełożyła się na niższe wyniki hoteli. A jednocześnie jego zdaniem druga połowa roku powinna być już znacznie lepsza. – Gospodarka ponownie nabierze wtedy tempa. Jej rozwój zawsze przekłada się natomiast na wzrost wykorzystania obiektów hotelowych, a zatem i wyników hoteli – tłumaczy Mitulski. Kryzysowy moment dla polskich hotelarzy doprowadził do zarysowania się dwóch, bardzo wyraźnych tendencji. Pierwszą jest spadek znaczenia i liczby obiektów polskich sieci hotelowych. Drugą zdecydowany wzrost liczby obiektów działających pod zagranicznymi markami. (...) AO
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 23 (1-15 grudnia 2013)
2013-12-03 16:12:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»