Polskie Biuro Podróży Olsztyn, które organizuje zagraniczne wycieczki autokarowe do większości krajów Europy zaliczyło rok 2013 do wyjątkowo udanych. Firma zanotowała wzrost sprzedaży o 15 proc. – Trudno powiedzieć dlaczego, może ludzie chcą się bardziej edukować, niż leżeć na plaży – zastanawia się Mariola Linde, prezes biura. Nie ukrywa jednak, że firma dołożyła starań, by uatrakcyjnić swoją ofertę. Zadbała o lepszą bazę hotelową i ciekawszy program zwiedzania. Klientom proponowano na przykład degustacje lokalnych trunków i potraw, w Szkocji – whisky, a w Rosji – pielmieni. Swoją sprzedaż znacząco zwiększył również lider rynku Rainbow Tours. Z organizowania wyjazdów objazdowych autokarem, a także i tych autokarowych (w wariancie lotniczym), firma wygenerowała 311 mln zł obrotu. W stosunku do 2012 r. sprzedaż wzrosła aż o 21 proc. Jak mówi Radomir Świderski PR menadżer biura, klientom spodobała się zwłaszcza oferta 7+7, czyli tydzień zwiedzania i tydzień wypoczynku. – Zauważamy, że ważna jest dla nich właśnie wygoda podróżowania, dobra jakość hoteli i wyżywienia – stwierdza Świderski. Te oczekiwania większego komfortu firma starała się spełnić proponując programy objazdowe, na przykład do Paryża czy Włoch, w wersji Comfort – z mniejszą niż standardowa liczbą uczestników, z noclegiem tranzytowym w czasie dojazdu, czy hotelami z klimatyzacją. Między innymi dzięki tym zabiegom z propozycji objazdowych wycieczek Rainbow Tours skorzystało w zeszłym roku ponad 34 tys. osób. Także inne biura dokładały starań by wycieczki objazdowe nie kojarzyły się już z wielogodzinną jazdą w dusznym autokarze. – Mamy lepsze, bardziej luksusowe pojazdy. Dla relaksu podróżnym proponujemy na przykład jeden dzień odpoczynku nad morzem. To wpływa na atrakcyjność tej oferty – podkreśla Zbigniew Balcerzak, prezes Almatur Katowice. Rzadko zdarzają się już noce w autobusach, które były zmorą dla uczestników „objazdówek”. Oszczędzano w ten sposób czas i pieniądze za wynajęcie hotelu. Firma unika też autokarów piętrowych – niewygodnych w długich trasach dla podróżnych. Katowicki oddział Almaturu wysłał w zeszłym roku blisko 10 tys. osób na wycieczki autokarowe, co dało firmie kilkanaście milionów obrotu. Klienci wybierali głównie Macedonię, Chorwację, Słowenię, Rumunię, Francję, Hiszpanię i kraje nadbałtyckie. – Utrzymaliśmy sprzedaż na dobrym, zbliżonym do 2012 r. poziomie. Liczymy, że w tym roku zwiększymy ją nawet do 10 proc. – zapowiada Balcerzak. Jak mówi cena tych wycieczek nie zmienia się, bo utrzymuje się stabilny kurs euro i cena benzyny. Dodatkowo jest bardzo atrakcyjna – w zależności od terminu i destynacji, za 9 dniowy objazd trzeba zapłacić około 1500 zł. W przedsprzedaży można wykupić taką wycieczkę 15 proc. taniej. (...) MB
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 5 (1-15 stycznia 2014)