Niemieccy turyści do internetu sięgają z kilku powodów. Według wielu z nich w sieci można nie tylko łatwo porównać różne propozycje wyjazdów (60 proc. odpowiedzi), ale przede wszystkim dokonać wyboru na podstawie oferty szerszej niż ta, którą dysponują biura stacjonarne (53 proc. odpowiedzi). Dla 84 proc. pytanych przy zakupie pakietów turystycznych, przelotów lub rezerwacji hotelu najważniejszym kryterium wyboru jest stosunek ceny do jakości. Z zakupów w internecie korzystają przede wszystkim osoby, którym zależy na okazyjnych cenach. Badanie pokazało również, że szczególnie młode osoby, w wieku 30–39 lat, porównują ceny usług turystycznych, bazując jedynie na informacjach pochodzących z internetu, klienci w wieku 60+ dodatkowo sprawdzają koszty w stacjonarnych biurach podróży. Zaskakującym wynikiem może być fakt, że po narzędzia porównujące ceny sięgają przede wszystkim osoby o dochodzie wyższym od przeciętnego (60 proc. klientów o dochodzie przekraczającym 3 tys. euro miesięcznie przyznaje się do poszukiwania okazji cenowych). 62 proc. ankietowanych niemieckich turystów-internautów zgodnie przyznało, że wybierając internetowe biuro podróży, zwraca uwagę przede wszystkim na przejrzystość sposobu prezentacji informacji na stronie oraz to, czy pełne koszty usługi turystycznej pokazywane są już na pierwszym etapie wyboru oferty. Ukryte opłaty, które widoczne stają się dopiero na końcu procesu rezerwacji to dla 75 proc. pytanych istotna wada serwisów. Dla klientów, którzy kupują usługi turystyczne przez internet, poza przejrzystą polityką cenową znaczenie mają uporządkowany układ strony (37 proc. odpowiedzi) i to, że biuro polecane jest przez przyjaciół i znajomych (33 proc.). Pod uwagę brane są także wyniki niezależnych testów dotyczących ceny i jakości usług (31 proc.) oraz certyfikaty jakości (26 proc.). O wiele mniejsze znaczenie mają gwarancje najniższej ceny czy reklama.
Choć Niemcy są świadomymi konsumentami i na zakupy w internecie decydują się coraz częściej, badanie pokazało, że wielu z nich towarzyszy strach związany z niebezpieczeństwem wykradzenia danych osobowych przy zakładaniu konta użytkownika na portalach i przy podawaniu danych wrażliwych. Obawy te dotyczą szczególnie osób przed 30-stką. Z kolei w grupie najmłodszych internautów (14–29 lat) problemem staje się brak dopasowania strony internetowej do urządzeń mobilnych (21 proc.). EG