W tym artykule znajdą się wskazówki co do tego, w jaki sposób chronić informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa oraz jakie konsekwencje mogą spotkać osoby, które tę tajemnicę naruszają.
Tajemnica przedsiębiorstwa
W pierwszej kolejności warto przypomnieć, co jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Zgodnie z definicją ustawową sformułowaną w art. 11 ust 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: „przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności”. Powyższa definicja zakłada, że tajemnicą może być praktycznie każdy rodzaj informacji, jeżeli:
– nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
– ma wartość gospodarczą,
– przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Przykładem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa może być np. baza danych obejmujących hotele, restauracje i przewodników w poszczególnych miastach konkretnego regionu. Choć taka baza stworzona jest z informacji ogólnie dostępnych, to jako zestaw jeżeli nie została przez biuro podróży ujawniona, może być jego tajemnicą. Nie ulega wątpliwości, że taka baza danych ma wartość gospodarczą bowiem na podstawie doświadczeń i podjętego wysiłku zebrania informacji może ułatwić utworzenie konkretnej oferty w krótkim czasie. (...) KW
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Wiadomości Turystyczne nr 7 (1-15 kwietnia 2014)