|
|
Itaka liderem rankingu touroperatorów 2015
Z analizy ankiet nadesłanych przez touroperatorów wynika, że ogólne wyniki finansowe organizatorów turystyki są zadawalające. Pomimo zagrożeń (m.in. takich jak spowolnienie gospodarcze), w latach 2011-2014 większość biur podróży poprawiła swoje wyniki we wszystkich badanych kategoriach: liczba klientów, obroty, zyski, rentowność sprzedaży, wydatki mediowe. Szczególnie ważna jest ta ostatnia kategoria, gdyż świadczy o silnej walce o klienta i udział w rynku. Te działania okazały się efektywne dla wielu biur podróży, pozwalając zrealizować zaplanowane cele.
Raport Touroperatorzy Ranking 2015, przygotowany przez "Wiadomości Turystyczne” ma na celu analizę sytuacji finansowej największych polskich organizatorów turystyki.
Główna teza raportu opiera się na stwierdzeniu, że stabilność finansowa organizatorów turystyki oraz ich wyniki finansowe są bezpośrednio związane z dominującym modelem prowadzenia działalności touroperatorskiej. Dodatkowo zostały postawione pytania badawcze, czy rynek touroperatorow się konsoliduje, jak zmieniają się trendy po stronie popytu (preferencje klientów) i jak kształtuje się podaż na rynku biur podróży, jak wygląda skala działalności touroperatorskiej i dynamika zmian w latach 2013-2014.
Na pozycji lidera bez zmian
Przychody ze sprzedaży stanowią jedną z najważniejszych informacji na temat polskich touroperatorów. Zadaniem analizy przychodów ze sprzedaży jest ustalenie m.in. struktury źródeł tych przychodów i dynamiki, która pozwoli wskazać na rozwój, stagnację czy też regres w działalności touroperatora. Porównując zmiany wielkości przychodów w latach 2011-2014 widać wyraźnie, że umocniła się pozycja lidera - biura podróży Itaka, które znacznie wyprzedziło kolejne w rankingu biura podróży: Rainbow, TUI, Wezyr. W 2014 roku Itaka wygenerowała 1 638 mln obrotów, podczas gdy kolejne w rankingu biuro podróży Rainbow z wynikiem 764 mln miało o blisko 874 mln mniejsze obroty od lidera. Różnica pomiędzy biurami z roku na rok jest coraz większa. Miarą sukcesu Itaki są zapewne dobre wyniki sprzedażowe na takich kierunkach, jak Grecja i Turcja. Niestabilna sytuacja w Egipcie, wpłynęła negatywnie na tych touroperatorów, którzy głównie na tym kierunku opierali swoją ofertę (m.in Alfa Star czy Exim).
Największe wzrosty przychodów
Ze ścisłej czołówki największych touroperatorów największy wzrost przychodów miały takie biura podróży jak Grecos Holiday (160%), Wezyr Holidays (95%) oraz Rainbow Tours (74%). Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost przychodów ze sprzedaży były duża aktywność i duże wydatki na rynku mediowym w latach 2011-2014. Ofensywna strategia zdobywania rynku powiodła się, ale dystans dzielący te biura od lidera rynkowego w latach 2011-2014 mimo wszystko w wielkościach realnych się zwiększył. Widać też, że biura zajmujące się sprzedażą gotowych pakietów w latach 2011-2014 znacznie bardziej zwiększyły obroty niż touroperatorzy sprzedający wycieczki objazdowe (Almatur spadek o 30%, Logos Travel spadek o 18%, Logos Tour spadek o 2%). To może być dowód na to, że w czasach słabszej koniunktury gospodarczej klienci częściej sięgają do ofert touoperatorów oferujących produkty po niższych cenach (pakiety wakacyjne).
Rynek się konsoliduje
Na przestrzeni lat sytuacja na rynku touroperatorów się zmieniła. W 2011 roku największe obroty miały biura Itaka, TUI, Rainbow, Neckermann, Alfa Star, Wezyr. Obroty pierwszych trzech touroperatorów wyniosły wtedy łącznie ponad 2 028 mln, a pierwszej dziesiątki – ponad 3 411 mln. Udziały pierwszej trojki stanowiły wiec ponad 59 proc. udziałów wygenerowanych przez całą pierwsza dziesiątkę touroperatorów. W 2014 roku wynik pierwszej trójki to już 3087 mln, co stanowi aż 65 proc. udziałów w łącznej wartości pierwszej dziesiątki (wynik 4 750 mln). Jak widać, następuje wyraźna konsolidacja rynku, koncentracja kapitałów i umocnienie pozycji największych touroperatorów. (Pełna treść analizy w Raporcie „Globalny rynek organizatorów turystyki się konsoliduje. Touroperatorzy, ranking 2015”)
Przychody polskich touroperatorów w latach 2011-2014 roku i zmiany 2004/2013 oraz 20014/2011
Touroperatorzy
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2014/2013
|
2014/2011
|
Itaka
|
1 100 220 168,00
|
1 139 218 515,75
|
1 369 957 253,55
|
1 638 900 218,37
|
20%
|
49%
|
Rainbow Tours
|
438 963 000,00
|
456 620 000,00
|
583 628 000,00
|
764 903 000,00
|
31%
|
74%
|
TUI Poland**
|
489 065 925,00
|
641 255 231,00
|
621 173 000,00
|
682 899 649,00
|
10%
|
40%
|
Wezyr Holidays
|
209 295 967,52
|
277 107 396,00
|
291 482 531,86
|
408 850 164,39
|
40%
|
95%
|
Neckermann
|
263 500 000,00
|
242 467 737,18
|
303 505 844,63
|
341 289 644,00
|
12%
|
30%
|
Grecos Holiday
|
117 780 000,00
|
142 800 488,00
|
226 157 067,00
|
306 450 232,97
|
36%
|
160%
|
Sun & Fun Holidays
|
175 000 000,00
|
215 725 533,27
|
203 217 940,17
|
224 281 469,98
|
10%
|
28%
|
Exim Tours
|
bd.
|
178 326 164,00
|
147 648 369,66
|
167 055 112,00
|
13%
|
bd
|
Alfa Star
|
245 682 000,00
|
204 487 564,50
|
145 481 109,00
|
153 671 649,48
|
6%
|
-37%
|
Almatur
|
90 000 000,00
|
92 000 000,00
|
70 000 000,00
|
62 974 416,13
|
-10%
|
-30%
|
Logos Tour
|
54 607 587,44
|
57 635 065,44
|
55 784 039,20
|
53 318 258,82
|
-4%
|
-2%
|
Ecco Holiday
|
169 524 000,00
|
39 385 000,00
|
41 718 624,88
|
50 951 668,54
|
22%
|
-70%
|
Funclub
|
43 000 000,00
|
bd
|
32 270 056,00
|
37 321 345,00
|
16%
|
-13%
|
Wygoda Travel
|
28 566 000,00
|
19 435 983,83
|
25 321 888,60
|
36 379 558,11
|
44%
|
27%
|
Sunshine Holiday
|
bd.
|
bd
|
23 753 514,29
|
30 773 279,18
|
30%
|
bd
|
Interhome***
|
30 600 000,00
|
32 143 161,00
|
bd
|
26 403 000,00
|
bd
|
-14%
|
Prima Holiday
|
bd.
|
bd
|
bd
|
23 519 570,54
|
bd
|
bd
|
7 islands
|
18 389 629,91
|
28 082 904,67
|
24 047 080,93
|
22 666 939,73
|
-6%
|
23%
|
Oskar
|
25 338 582,00
|
25 548 726,00
|
23 428 880,00
|
21 974 983,00
|
-6%
|
-13%
|
Atlas Tours
|
bd.
|
23 000 000,00
|
26 840 000,00
|
21 151 403,08
|
-21%
|
bd
|
*2011 rok obroty z całej działalności, ** ze sprzedażą produktu niemieckiego, *** obroty tylko do 31.10.2014
Raport „Globalny rynek organizatorów turystyki się konsoliduje. Touroperatorzy, ranking 2015”
Wydawca: Wiadomości Turystyczne. Dwutygodnik branży turystycznej.
Autor raportu: dr Jacek Drążkiewicz, autor rozdziału „Trendy na rynku agencji turystycznych”: dr Mirosław Nalazek, współpraca: Sylwia Mazurek
Redaktor prowadząca: Ewa Kubaczyk
Redakcja: ul. Wawelska 78/30, 02-034 Warszawa, Tel./faks: (22) 822 20 16
wt@wiadomosciturystyczne.pl, www.wiadomosciturystyczne.pl
Partnerzy wydania
Alfa Star Almatur Atlas Tours BestReisen CT Poland EnterAir Europa Ubezpieczenia Exim Tours Grecos Mouzenidis Travel Neckermann Polska OK Tours Prima Holiday Small Planet Airlines Sun&Fun Holiday TOM Vero Travel Vox Polska
Raport bezpłatnie dla prenumeratorów "WT" lub do kupienia w księgarni Wydawnictwa
zapraszamy
2015-07-02 17:31:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie »
Dołącz do dyskusji na FB »
|
|
|