Smaki Portugalii wzmacniają współpracę polsko-portugalską
Flavours of Portugal to jedna z największych imprez gastronomicznych w Polsce. To święto obu krajów, w trakcie którego odbywały się liczne warsztaty, spotkania i degustacje. Celem jest wzmacnianie stosunków polsko-portugalskich oraz szerzenie wymiany kulturalnej i handlowej.
Organizatorem przedsięwzięcia od lat jest Polsko-Portugalska Izba Handlowa PPCC we współpracy z Ambasadą Portugalii w Polsce oraz Hotelem Intercontinental. Na gości czekają setki różnych dań i produktów oraz szeroka oferta win z pięciu regionów Portugalii, wszystko przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki fado w wykonaniu znanej artystki Luisy Rocha.
O promocji Portugalii w Polsce mówił prezes PPCC Pedro Pereira da Silva. – Mamy wszystkie niezbędne składniki do tego, by przyrządzić mistrzowską potrawę. Mam nadzieję, że przypadnie państwu do gustu. Z roku na rok każda kolejna edycja jest lepsza. Widzimy bowiem obustronny wzrost relacji handlowych i wzajemnej świadomości dzięki jej organizacji – mówił da Silva. Potwierdziła to Ambasador Portugalii w Polsce Maria Amelia Paiva. – To bardzo dobry czas, by nawiązywać wzajemne relacje między polskimi i portugalskimi firmami. Polskie firmy w partnerstwie z naszymi mają ogromny potencjał eksportowy nie tylko do Portugalii, ale także na pozostałe rynki europejskie, gdzie powinny inwestować w swój rozwój – mówiła Paiva.
Według danych portugalskiego urzędu statystycznego w 2014 roku nastąpił niewielki, ale wyraźny wzrost wzajemnej wymiany handlowej do kwoty 1,1 mld euro w stosunku do roku 2013. Ponad 50 proc. importowanych dóbr to produkty wysoko przetworzone oraz technologie. Jeśli chodzi o turystykę, to w 2014 roku do Portugalii przyjechało 166 tys. Polaków – o 10 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. W ciągu 5 ostatnich lat natomiast liczba turystów zwiększyła się aż o 40 proc. z poziomu 85 tys. w roku 2009. To dowodzi ogromnego wzrostu zainteresowania Polaków poznawaniem Portugalii. Wpływ na to miało także pojawienie się połączeń lotniczych miedzy Warszawą a Lizboną, najpierw TAP, a obecnie także tanie linie. – Działania izby mają na celu zbliżenie obu krajów znajdujących się na przeciwległych krajach Europy. Krajów odległych geograficznie, ale bliskich kulturowo – dodała. Hasłem przewodnim Izby na ten rok jest wiele mówiące „7 years bringing both sides of Europe together”.
Marlena Semczyszyn
2015-07-14 19:07:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»