Agenci turystyczni, podobnie jak inni przedsiębiorcy operującymi danymi osobowymi, są w niektórych przypadkach zobowiązani do zgłaszania baz danych do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Zaniechanie tego obowiązku może prowadzić do kary grzywny, a nawet pozbawienia wolności.
Zdobycie odpowiedniej wiedzy na ten temat jest szczególnie ważne obecnie, kiedy Unia Europejska przyjęła nową dyrektywę w tym zakresie, na wdrożenie której Polska ma dwa lata.
– W świetle przepisów (tzw. RODO czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych), które zaczną już obowiązywać u nas już za kilkanaście miesięcy czeka nas sporo istotnych zmian w zakresie ochrony danych osobowych – mówi Marek Pióro. – Zwiększą się kary, ale też zmieni się i trochę odformalizuje się podejście instytucji nadzorujących. Pojawiają się nowe możliwości, ale też nowe zagrożenia. Między innymi o tych zmianach i sposobach dostosowania się do nich chciałbym porozmawiać z przedstawicielami biur agencyjnych – dodaje ekspert.
Według Marka Pióro w tym obszarze nadal brakuje odpowiedniej edukacji, a wielu przedsiębiorców nie jest świadomych swoich obowiązków wynikających z przetwarzania i zbierania danych klientów. Rozmowy i dyskusje z ekspertem mają pomóc im zdobyć wiedzę, by nie narazić się na kosztowne wpadki.
Umów się na spotkanie, zgłaszając swój udział w V Forum
V Ogólnopolskie Forum Agentów Biur Podróży