Właściwie we wszystkich parametrach rynku lotniczego odnotowano wzrosty. O 6 proc. wzrósł popyt na usługi transportu lotniczego. Tak duża dynamika była spowodowana przede wszystkim spadkiem cen na paliwo lotnicze do poziomu 38 $ / baryłkę. To najniższa cena w ciągu ostatnich 6 lat. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie popytu jest rosnący PKB oraz atrakcyjna oferta usług lotniczych.
W Polsce w roku 2015 największy udział w rynku lotniczym według modelu biznesowego mieli przewoźnicy niskokosztowi (60% udziału w rynku). Obsłużyli oni ponad 16 mln pasażerów, natomiast przewoźnicy polscy posiadali 21% udziału w rynku i przewieźli 5,6 mln pasażerów. Przez 10 lat swoją pozycję na polskim rynku ukształtowali przewoźnicy niskokosztowi: Wizz Air, Ryanair, easyJet. Najwięcej pasażerów przewiózł - Ryanair 8 mln, posiadając 30% udział w rynku, polski przewoźnik PLL LOT zajął trzecie miejsce z udziałem 20%.
Ryanair odnotował wzrost o 26%, a Wizz Air o 29%. Należy podkreślić kolejny spadek ruchu lotniczego polskiego przewoźnika PLL LOT o 5%, (w 2014 r. o -1%) i jednoczesny wzrost dynamiki Lufthansy o 9%. Spadek ruchu lotniczego odnotowany przez PLL LOT wynika m.in. z braku strategii rozwoju, rozwojem konkurencyjnych przewoźników lotniczych, w tym w szczególności połączeń niskokosztowych, spadkiem podaży usług na połączeniach krajowych i jednoczesnym rozwojem połączeń krajowych przez Ryanair oraz przewoźnika kolejowego.
Autor raportu: dr hab. Dariusz Tłoczyński
Wydawca: Wiadomości Turystyczne
Redaktor prowadząca: Ewa Kubaczyk
Redakcja: ul. Wawelska 78/30, 02-034 Warszawa
Tel./faks: (22) 822 20 16
wt@wiadomosciturystyczne.pl
www.wiadomosciturystyczne.pl