Zeszły rok był dla touroperatorów udany, obroty poszły w górę, skumulowana sprzedaż największych polskich organizatorów wyniosła ponad 7 mld zł. Dobre były też zyski, które łącznie wyniosły 142 mln zł, wynika z raportu Touroperatorzy 2018 przygotowanego przez Wiadomości Turystyczne.
Ten ostatni wskaźnik mógłby być wyższy, gdyby nie spadek wartości dolara w 2017 roku, ale i tak większość organizatorów nie kryła zadowolenia z podsumowania ubiegłego roku. W czasie dyskusji, w której udział wzięli prezesi największych biur podróży, pojawiły się jednak pytania o bieżący sezon. – Ceny zaczęły rosnąć – mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, odnosząc się do problemu dużych rabatów na wyjazdy, które dominują dyskusje w branży już od kilku tygodni. Na ile trend ten się utrzyma i jak sezon wakacyjny zakończy się dla branży, będzie można podsumować dopiero za kilka tygodni.
Maciej Nykiel, prezes Neckermann Podróże ma nadzieję, że ostateczny wynik będzie pozytywny, a rok okaże się udany zarówno dla touroperatorów, agentów, jak i dla turystów. Z kolei Andrzej Tokarczyk, dyrektor sprzedaży w Rainbow, podkreśla, że przeceny, o których mowa, nie dotyczą w takim stopniu objazdówek jak czarterowych podróży wypoczynkowych. Marcin Tułaczko, dyrektor zarządzający Coral Travel Poland, zwraca natomiast uwagę, że dobre planowanie pozwala zachować ceny na odpowiednim poziomie, a wówczas korekty nie są potrzebne.
W czasie konferencji uczestnicy mieli też możliwość wysłuchania ciekawej prezentacji Krzysztofa Szczerbacza, kierownika zespołu badawczego w instytucie ARC Rynek i Opinia. Prelegent opowiedział o najważniejszych trendach kształtujących rynek turystyczny w Polsce i na świecie, z których wynikają pozytywne perspektywy dla biur podróży. Co prawda trend DIY (Do It Yourself – zrób to sam) jest w branży widoczny, ale nadal wiele osób chce wyjeżdżać z touroperatorami. W czasie dyskusji nie mogło zabraknąć rozmowy o nowej ustawie turystycznej. Marek Kamieński podkreślał, że trzeba informować o konieczności składania reklamacji bezzwłocznie i walczyć z przeświadczeniem, że na skargę klient ma trzy lata. Ten ostatni okres odnosi się do okresu przedawnienia. MG
Raport Touroperatorzy 2018 jest dostępny bezpłatnie dla prenumeratorów dwutygodnika Wiadomości Turystyczne oraz do kupienia w księgarni redakcyjnej.