Na wstępie przeprosił współpracujące biura agencyjne za zaistniałą sytuację i wziął na siebie pełną odpowiedzialność. - „Nie obwiniajcie proszę o tę sytuację moich Pracowników Neckermann Polska: uwierzcie mi, wszyscy, naprawdę wszyscy moi ludzie dali w ostatnich dniach z siebie maxa dla Was i Waszych Klientów. Zrobiliśmy wszystko, żeby uratować polskiego Neckermanna, ale kiedy wczoraj, nasz bezpośredni właściciel, niemiecki Thomas Cook Touristik GmbH ogłosił upadłość, nie miałem innego wyboru i musiałem ogłosić niewypłacalność” - pisze. - „Jest mi niezwykle, strasznie przykro i źle i chce mi się płakać, bo to dzięki Wam Neckermann funkcjonował, rozwijał się i w tym roku zaczynał gonić czołówkę największych touroperatorów” - dodaje. W dalszej części prezes przypomina, że od początku, kiedy stanął na czele tej firmy, stawiał na agentów – podnosił prowizje, likwidował zabezpieczenia, kaucje, depozyty, wprowadzał ulepszenia, wszystko po to, by lepiej pracowało się z jego produktem. Maciej Nykiel dziękuje za zaufanie, jakim agenci obdarzyli zarówno jego, jak i cały zespół touroperatora, w tym nowe osoby, które zaprosił do współpracy. - „Za ten kredyt zaufania i wsparcie i sympatię, które czułem od Was od pierwszych dni bardzo, baaaardzo serdecznie Wam dziękuję!” - czytamy. Prezes podkreśla, że w ostatnich miesiącach dzięki agentom sprzedaż Neckermanna była aż o 107% wyższa niż w ubiegłym roku.
W dalszej części listu Maciej Nykiel odpowiada na sześć najczęściej pojawiających się pytań agentów.
Prowizje
W tej sprawie agenci muszą zwracać się do Syndyka, który na podstawie przepisów sam zadecyduje komu i w jakiej części wypłaci środki.
Faktury prowizyjne
Formalnie agenci powinni wystawić faktury prowizyjne, a Neckermann ma obowiązek je przyjąć. Jednak z uwagi na różne formy prowadzenia działalności gospodarczej i powstanie obowiązku podatkowego każdy powinien skonsultować tę decyzję ze swoimi doradcami księgowymi i podatkowymi przed wystawieniem dokumentu.
Aplikacja do samofakturowania
Narzędzie zostało czasowo wyłączone, ale od środy wieczora można z niego ponownie korzystać.
Problemy z klientami
Klienci powinni przede wszystkim kontaktować się z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Zarówno pracownicy Neckermanna jak i ubezpieczyciel Allianz Partners udzielają informacji i wsparcia, ale zgodnie z przepisami to Urząd jest miejscem, w którym w pierwszej kolejności trzeba zgłosić swoje roszczenia. Wszelkie informacje kontaktowe podane są na stronie neckermann.pl.
Zwrot pieniędzy za świadczenia w wakacyjnym miejscu
Jeśli agent zapłacił za jakiekolwiek usługi turystyczne dla klientów, którzy zostali wyrzuceni z hoteli w wakacyjnym miejscu, zwrot tej kwoty jest należny. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z zapisami gwarancji ubezpieczeniowej, pieniądze należą się klientowi, a nie agentowi. W tej sytuacji o zwrot może wystąpić turysta, jeśli nie chce tego robić, musi dokonać cesji praw z tytułu umowy klienta o imprezę turystyczną na agenta.
Do kogo agenci mogą zwracać się o pomoc?
Neckermann rekomenduje kontakt z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Agentów Turystycznych, które od początku udziela porad w związku z zaistniałą sytuacją. Gotowość pomocy wyraził też Marek Kamieński, wiceprezes OSAT-u i biegły sądowy z zakresu turystyki. MG