W połowie marca minister rozwoju, Jadwiga Emilewicz, przedstawiła założenia tarczy antykryzysowej - programu pomocowego dla przedsiębiorców wszystkich branż, który ma im pozwolić przetrwać trudny okres pandemii, a w rezultacie nie dopuścić do wyhamowania gospodarki. Rozwiązania zaproponowane przez rząd nie do końca zadowoliły przedsiębiorców. 20 marca światło dzienne ujrzało stanowisko przedstawicieli kilku branż zawierając propozycje uzupełniające do programu antykryzysowego. Koordynowana przez Bartosza Bieszyńskiego grupa robocza, złożona z przedstawicieli: Polskiej Izby Turystyki, Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, Polskiej Izby Przemysłu Targowego, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, Harmony Polish Hotels, Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Stowarzyszenia Branży Eventowej, Meeting Professionals International Poland Chapter, Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, SITE Polska - Society for Incentive Travel Excellence - Chapter Poland, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce, Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych, Polskiego Stowarzyszenia Pilotów Wycieczek Zagranicznych, Izby Turystyki RP, Gestorów Atrakcji Turystycznych, Krakowskiej Izby Turystyki, Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, Klubu Agencji Eventowych, Polskiej Izby Techniki Estradowej, Polskiej Izby Turystyki Młodzieżowej, Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji, Polskiego Holdingu Hotelowego, proponuje:
Uwarunkowania brzegowe:
Po 1, wszystkie kryteria finansowe dot. otrzymania pomocy liczone i analizowane są od marca 2020 (firmy w styczniu/lutym fakturowały jeszcze projekty z 2019 r. i w naszej branży wtedy był peak sprzedaży, związany m.in. z feriami)
Po 2, rekomendujemy wprowadzenie gradacji otrzymania pomocy finansowej w zależności od stopnia spadku obrotów danego przedsiębiorstwa, porównując ytd (dla przykładu inna forma pomocy dla firmy, która straciła 10% obrotów, a inna dla tej, która straciła 100%)
Kluczowe narzędzia do wprowadzenia do pakietu antykryzysowego
I. Narzędzia płynności finansowej
- stworzenie mechanizmu kredytowania firm z pkd naszej branży w sposób natychmiastowy przez banki komercyjne - np.: poprzez zabezpieczenia w 100% z bgk (na ten moment żaden bank nie chce udzielić nam kredytu - jesteśmy tzw. “niebankowalni”) - wysokość minimum 15-20% obrotu rocznego, okres kredytowania min. 3 lata, rozpoczęcie spłaty po minimum 6 miesiącach;
- podniesienie górnego limitu kredytu obrotowego (500 tys eur jest kwotą niewystarczającą dla dużych firm, tracących błyskawicznie płynność);
- odgórne wprowadzenie - nieoprocentowanych i bez dodatkowych opłat - wakacji w spłacie kredytów i leasingów od firm z naszej branży (jest to również w państwa propozycji, ale bez szczegółów, a w praktyce banki - niestety pobierają opłaty za wnioski).
II. VAT/ZUS/PIT/CIT/podatek od nieruchomości
- odgórna abolicja VAT / ZUS / CIT / PIT na minimum 6 miesięcy począwszy od 1 marca 2020 roku oraz możliwość wydłużenia do 3 miesięcy, po zakończeniu stanu epidemii (długość / wysokość świadczenia dostosowana do stopnia “zastoju” przedsiębiorstwa - dla przykładu firma, która ma zatrzymane 100% przychodów = 100% możliwych świadczeń);
- przyspieszony zwrot VAT wprowadzony w sposób natychmiastowy;
- split - payment zawieszony do końca 2020 roku w sposób natychmiastowy;
- odgórne zniesienie lub wprowadzenie ulg od podatku od nieruchomości (obiekty, hotele etc.) / refundacja dla samorządów od państwa z tego tytułu (stopień ulg / zniesień dostosowany do stopnia spadku obrotów obiektu / hotelu);
- zniesienie do końca 2020 roku podatku drogowego od autokarów;
III. Dopłaty do wynagrodzeń/jednoosobowa działalność gospodarcza/umowy zlecenia/umowy o dzieło
- wynagrodzenia (umowa o pracę) - dofinansowanie 80% wysokości pensji minimalnej na okres minimum 6 miesięcy począwszy od 1 lutego 2020 r., szczególnie w większych przedsiębiorstwach (długość / wysokość świadczenia dostosowana do stopnia “zastoju” przedsiębiorstwa - dla przykładu firma, która ma zatrzymane 100% przychodów = 100% możliwych świadczeń);
- obniżenie progów wejścia takiego narzędzia i dostosowanie do najbardziej poszkodowanych pkd (porozumienie ze związkami, utrzymanie zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń, etc.) - inaczej tego typu narzędzie nie będzie możliwe do natychmiastowego wdrożenia i nie będzie atrakcyjne dla przedsiębiorcy szczególnie w sektorze mśp;
- jednoosobowa działalność gospodarcza / umowa o dzieło / umowa zlecenia - rozciągnięcie i podwyższenie dopłat do 100% średniej pensji krajowej na okres 6 miesięcy, począwszy 4 od 1 marca 2020 roku (długość / wysokość świadczenia dostosowana do stopnia “zastoju” przedsiębiorcy - dla przykładu osoba, która ma zatrzymane 100% przychodów = 100% możliwych świadczeń);
- w tym momencie, w tym sektorze mamy ogromną groźbę zawieszenia działalności / bezrobocia i jeszcze większych kosztów dla państwa;
IV. Zwrot 180 dni/voucher 365 dni dla wszystkich sektorów gospodarki turystycznej i rozrywkowej
- zwrot biletów koncertowych / imprezowych / zaliczek turystycznych / zaliczek hotelowych / zaliczek targowych w ciągu 180 dni od zakończenia stanu epidemii + voucher 365 dniowy dla wszystkich branż, w tym pośrednicy (booking np.) - forma zwrotu (voucher lub wypłata finansowa do decyzji realizatora usługi);
- zapis dla branży koncertowej/imprezowej/festiwalowej dot. tej kwestii w ustawie/rozporządzeniu wraz ze zgodą UOKiK na takie działanie;
- w przypadku nowego terminu planowanego wydarzenia / koncertu / imprezy/ festiwalu brak możliwości zwrotu/ograniczone możliwości zwrotu;
V. Fundusz zapomogowy
- fundusz dla przedsiębiorców celem pokrycia udokumentowanych szkód w wyniku pandemii (podobnie jak w przypadku klęski żywiołowej) dla przedsiębiorstw, które od 1 lutego 2020 roku notują miesięczne spadki obrotów w wysokości minimum 60%. MO