Spotkanie z udziałem przedstawicieli środowisk naukowych, szkół wyższych oraz przedsiębiorców turystycznych zorganizowano, by podzielić się efektami działalności Rady w 2019 r. Ta koncentrowała się na prowadzeniu od kwietnia do listopada pilotażowego wdrożenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Turystyki. Gwoli ścisłości należy dodać, że rama ta składa się z czterech podram odpowiadających poszczególnym branżom funkcjonującym w ramach sektora turystycznego: hotelarskiej, organizacji turystyki, gastronomii oraz pilotażu i przewodnictwa. Projekt wdrożeniowy obejmował dwie pierwsze podramy i był prowadzony w 2 przedsiębiorstwach hotelowych i 2 biurach podróży.
Lepsza współpraca sektora edukacyjnego z przedsiębiorstwami
Jak wskazała ekspert, podrama nie tylko ułatwia przedsiębiorcy ocenę kompetencji posiadanych przez kandydata, i nie tylko skraca proces rekrutacji identyfikując niezbędne obszary kompetencji, które są brane pod uwagę w procesie pozyskiwania pracowników, również ułatwia identyfikację kompetencji, których kandydat nie posiada, pozwalając zarazem ocenić możliwości ich uzupełnienia, a w dalszej perspektywie, zaplanować proces doskonalenia zawodowego (poprzez opracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju Zawodowego dla pracownika). W ramach pilotażu opracowano dokument pt. „Wykorzystanie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka w procesie rekrutacji”, z którego przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć, na jakich etapach procesu rekrutacji i w jaki sposób można skorzystać z profilu kompetencyjnego.
Wykorzystanie podram z opisami profili kompetencyjnych ma się przyczynić z jednej strony do tego, że uczeń/student nabędzie w czasie ich trwania konkretne umiejętności potrzebne na danym stanowisku, z drugiej, że zajęcia praktyczne będą opracowywane i realizowane przez przedsiębiorców w oparciu o ich realne możliwości, a nie trudne (czy wręcz niemożliwe) do zrealizowania podstawy programowe narzucane przez szkoły. Zdaniem prof. Zawistowskiej doprowadzi to m.in. do eliminacji fikcji polegającej na potwierdzaniu przez przedsiębiorców osiągania w czasie (dość krótkiego) stażu lub praktyki wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej lub programie studiów. Będzie też zachętą dla szkół do uwzględniania w programach praktyk i staży możliwości przedsiębiorstw, w których są organizowane. I w przypadku tego obszaru w ramach pilotażu opracowano dokument będący wsparciem dla przedsiębiorców. Instruktaż pt. „Wykorzystanie SRKT do wsparcia staży i praktyk zawodowych w hotelach i biurach podróży” zawiera zestawy kompetencji (osobny dla biur podróży i hoteli) możliwych do uzyskania w czasie stażu lub praktyki na stanowiskach, dla których zostały opracowane. - Zestawy kompetencji mogą być wykorzystywane wprost do określania efektów kształcenia, które zostały osiągnięte w czasie stażu lub praktyki – instruowała przewodnicząca Rady ds. Kompetencji.
Czytaj więcej w kwietniowym wydaniu WT
pobierz bezpłatnie