Koszty utrzymania kontrolerów lotów pokryją lotniska?
Pasażerowie zapłacą za zmiany w ustawie prawo lotnicze. Lotniska regionalne, w myśl zapowiedzi, Ministerstwa Infrastruktury obarczone zostaną dodatkowymi kosztami wynoszącymi ok. 20-30 mln rocznie. Obronną ręką wyjdzie z tego tylko Okęcie, ostrzega ZRPL. Czy obawy są realnym zagrożeniem?
Maria Kilijańska
Nic nie słyszeliśmy o tego typu zmianach – informuje Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Niemniej jednak prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Jan Pamuła apeluje: – Złe prawo i zapisy modyfikujące nie mogą powodować regresu rynku. Ograniczy to rozwój i spowoduje niekonkurencyjność w stosunku do sąsiadów.
Według Pamuły projekt rozporządzenia jest przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i dotyczy „tworzenia lotniskowych cywilnych organów służb ruchu lotniczego”. W wyniku tego, jak sugeruje, wszystkie porty, których roczna liczba startów i lądowań jest mniejsza niż 45 tys., obciążone mają być dodatkowymi kosztami. W konsekwencji Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie mogła zlikwidować pomagające pilotom w lądowaniu ośrodki kontroli ruchu lotniczego, jeśli porty nie dofinansują ich działalności.
– W sytuacji, gdy przed polskimi lotniskami stoją poważne zadania inwestycyjne, gdy usilnie poszukujemy pieniędzy na te inwestycje, Sejm i ministerstwo wprowadzają przepisy, które rozwój lotnisk spowolnią albo wręcz całkowicie zahamują. Koszty tych rozwiązań w ostatecznym rachunku będą musieli pokrywać pasażerowie – ostrzega prezes.
Tymczasem w PAŻP nikt nie słyszał o planowanych zmianach. – Nic nam na ten temat nie wiadomo – potwierdza rzecznik prasowy PAŻP Grzegorz Hlebowicz. Prace nad poprawkami do ustawy o prawie lotniczym trwają już od czerwca 2009 r. Liczne protesty m.in. branży lotniczej spowodowały rozpoczęcie prac nad stworzeniem autopoprawki. Jej projekt 1 lutego 2010 r. przedstawiony został Radzie Ministrów.
OPINIA
Tomasz Dziedzic, Instytutu Turystyki, ekspert „Wiadomości Turystycznych”
Takie rozporządzenie jest na tyle absurdalne, że wydaje się nieprawdopodobne. Nie ma sensu tworzyć takiego pułapu, aby nikt go nie mógł przekroczyć. Kwestia likwidacji nie wchodzi w grę, bo funkcjonowanie tych ośrodków jest niezbędne. Lotniska nie zrezygnują z ośrodków kontroli, które pomagają kontrolerom, bez ich działania nie będą możliwe loty. Pytanie jest natomiast inne: kto za to będzie płacił? I o ile zmniejszy się w tym momencie budżet państwa przeznaczony dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej?
PRZEPIS
Rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury z lutego 2010 r.:
„Jeżeli nie są spełnione warunki opłacalności, a prognozowana liczba operacji handlowych na lotnisku jest mniejsza niż wartości określone w ust. 4 lub 5, Prezes Agencji może wprowadzić do planów działalności PAŻP utworzenie organu TWR [lotniskowego cywilnego organu służby ruchu lotniczego zapewniającego służbę kontroli lotniska – przyp. red.] lub organu TWR łącznie z APP (cywilnego organu służby ruchu lotniczego zapewniający służbę kontroli zbliżania dla lotniska, na którym został ustanowiony, lub dla tego lotniska oraz innych lotnisk w ramach TMA), jeśli zarządzający lotniskiem zapewnia współfinansowanie utrzymywania tych służb.
2010-08-02 16:10:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»