Nie bądź anonimowy
Jeśli na stronie internetowej przedsiębiorca nie podaje swoich danych musi się liczyć z tym, że taka anonimowość zostanie zakwestionowana. Decyzja Prezesa UOKiK dotyczyła popularnego serwisu Shortcut.
Przedmiotem działalności przedsiębiorcy prowadzącego serwis jest m.in. działalność usługowa w zakresie rezerwacji i sprzedaży biletów na wydarzenia kulturalne i rozrywkowe, odbywające się w Polsce i zagranicą, a także, jak wynika z ewidencji, działalność agentów turystycznych oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
UOKiK zauważył jednak, że witryna nie zawiera informacji dotyczących imienia i nazwiska oraz adresu, a także numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, usługodawca ma obowiązek w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny podać m.in. adresy elektroniczne oraz imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres. Podobną regulację zawiera także art. 21 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Prezes UOKiK przypomniał, że prawidłowa realizacja obowiązku przekazania konsumentom ww. informacji umożliwia im skuteczne skorzystanie z przysługujących uprawnień, w tym np. złożenia reklamacji lub dochodzenia innych roszczeń.
Z tego powodu w niniejszej sprawie wydano decyzję stwierdzającą, że praktyka taka narusza zbiorowe interesy konsumentów. Jeszcze przed zakończeniem postępowania wyjaśniającego i wszczęciem postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, przedsiębiorca uzupełnił swoją stronę internetowa o niezbędną informację. Decyzja pokazuje, że w przypadku zawierania umów przez internet zawsze obowiązuje zasada jawności działań. Nasz klient ma prawo niezależnie czy chce dokonać rezerwacji znać dane przedsiębiorcy.JT
2011-06-17 16:52:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»