UOKiK deklaruje pomoc
Reprezentant urzędu spotkał się z przedstawicielami branży na seminarium turystycznym. – Ten konflikt jest tak stary jak sama usługa turystyczna – mówił moderator spotkania, prezes ITRP Aleksander Giertler. – Doszliśmy już do takiego miejsca, w którym możemy jedynie zakończyć spory z UOKiK i rozpocząć poszukiwania wyjścia z tej sytuacji.
Problem, z którym borykają się biura podróży w kontekście ochrony konsumenta, polega głównie na wadach systemowych, między innymi konstrukcji rejestru klauzul niedozwolonych. Jednym z założeń jego twórców było udostępnienie wiedzy wszystkim przedsiębiorcom na temat tego, których zapisów należy się wystrzegać.
W rejestrze znalazło się tyle zapisów, że ciężko jest przed stworzeniem wzoru umowy wszystkie je przejrzeć. Niestety, aby umożliwić korzystanie z rejestru należałoby stypizować kaluzule, a to wymaga czasu i nakładu środków. Obecnie zawierane we wzorach umów niedozwolone treści często wynikają bardziej z niewiedzy, niż ze złej woli. Pomocne mogłoby być stworzenie uniwersalnego, zgodnego z prawem wzoru umowy, nie jest to jednak możliwe
bez współpracy z UOKiK. Przekonała się o tym PIT, która podjęła już taką próbę. Tym bardziej cieszy fakt, że taka współpraca została w końcu nawiązana. Przedstawiciel UOKiK Paweł Bryda zadeklarował chęć pomocy przy stworzeniu takiego dokumentu, jednak – jak twierdzi – projekt powinien wyjść od samorządu branżowego. Teraz ruch leży więc po stronie obu izb turystycznych. MZ
2011-07-14 16:29:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»