W 2010 roku ruszyła największa kampania promocyjna Polski za granicą. Dzięki funduszom strukturalnym nasz kraj promowany jest na międzynarodowej arenie z ogromnym rozmachem.
„Promujmy Polskę Razem” to jeden z największych w historii projektów promujących za granicą turystyczne walory Polski.
Polska Organizacja Turystyczna otrzymała na jego realizację 30 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013 – mówi Piotr Tatara, dyrektor Biura Zarządzania Projektem.
W ramach kompleksowych działań promocyjnych Polska pokazuje swoją różnorodność, a tym samym podnosi swoją rozpoznawalność na rynku międzynarodowym, jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Za granicą działania promocyjne prowadzone są głównie na rynkach strategicznych, takich jak Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Belgia, Szwecja, Dania. Przedmiotem kampanii wizerunkowych są
polskie miasta, regiony, ich atmosfera i wydarzenia kulturalne, zwłaszcza w ramach produktu turystyka miejska i kulturowa”,
a uzupełnieniem jest także oferta w zakresie produktu „turystyka biznesowa” – konferencyjna i kongresowa. Koncepcja projektu wynika ze Strategii Marketingowej Polski w Sektorze Turystyki na lata 2008-2015, opracowanej przez Polską Organizację Turystyczną oraz na podstawie dokumentu pt.: Kierunki Rozwoju Turystyki do 2015 roku, opracowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Podczas realizacji projektu Polska Organizacja Turystyczna ściśle współpracuje ze swoimi zagranicznymi przedstawicielstwami – Polskimi Ośrodkami Informacji Turystycznej na całym świecie. Ich zadaniem jest wsparcie w doborze odpowiednich narzędzi promocji w zależności od charakteru rynku i zakładanej efektywności dotarcia do grup docelowych.
W celu uzyskania większej skuteczności działań promocyjnych, w kampaniach Polska Organizacja Turystyczna wykorzystuje duże wydarzenia, tzw. „kotwice medialne”, które powinny stanowić impuls do przyjazdu turystów zagranicznych do naszego kraju. Wydarzenia te to m.in.: Rok Polski w Wielkiej Brytanii 2009/2010, Rok Chopinowski 2010, Prezydencja Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w roku 2011, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™. Projekt składa się z trzech podstawowych komponentów, ściśle ze sobą powiązanych. Komponent A obejmuje działania promocyjne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi marketingowych, mające na celu promocję turystycznej marki „POLSKA” za granicą.
Celem Komponentu B jest stworzenie zintegrowanego systemu informacji turystycznej o Polsce i wdrożenie go, między innymi, poprzez rozbudowę istniejącego portalu internetowego www.polska.
travel.pl wraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w komunikacji z turystą.
Działania w ramach Komponentu C obejmują pozyskiwanie, upowszechnianie i wymianę wiedzy poprzez organizację szkoleń, warsztatów oraz konferencji dla uczestników i potencjalnych beneficjentów projektu. Zadaniem komponentu jest ukierunkowanie rozproszonych dotychczas działań marketingowych podejmowanych przez branżę turystyczną, zgodnie z tendencjami obowiązującymi obecnie w światowej turystyce. W minionym roku działania promocyjne rozpoczęte zostały rejsem żaglowca Fryderyk Chopin po Europie, nawiązującym do Roku Chopinowskiego. W największych opiniotwórczych gazetach w krajach, do których zawijał żaglowiec, pojawiły się artykuły o ciekawej i nietypowej promocji Polski. W marcu tego roku Polska – po raz pierwszy w historii w roli gospodarza największych międzynarodowych targów turystycznych ITB Berlin 2011 – zaskoczyła światową publiczność. Ceremonia otwarcia, która co roku gromadzi ok. 5 tys. osób reprezentujących światową branżę turystyczną, media, a także przedstawicieli najwyższych władz państwowych, stała się sceną dla wyjątkowego widowiska muzyczno-tanecznego w choreografii Agustina Agurroli i w scenografii stworzonej przez animacje w 3D, których autorem był Tomasz Bagiński.
Gościem honorowym wydarzenia był Prezydent Lech Wałęsa. Kolejną odsłoną działań wizerunkowo-produktowych jest multimedialna kampania na trzech rynkach, która jest kontynuacją procesu wzmacniania wizerunku Polski jako kraju nowoczesnego, intrygującego, oryginalnego i mającego unikatowe w skali Europy walory turystyczne.
Kotwicą medialną jest mające ogromny potencjał promocyjny wydarzenie – Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™. Polska jako gospodarz Mistrzostw udowodni, że jest krajem sprawnym organizacyjnie, o ogromnym potencjale, mogącym być gospodarzem znaczących imprez o zasięgu międzynarodowym i nie tylko o charakterze sportowym. Ta największa kampania wizerunkowo-produktowa Polski pokazuje nowoczesne, intrygujące różnorodnością oblicze naszego kraju, pokazując przede wszystkim pozytywne emocje, które towarzyszą odwiedzającym nasz kraj. Bohaterowie kampanii przeżywają w Polsce niezapomniane chwile i to ich opowieść jest rekomendacją i zachętą do odwiedzin naszego kraju – jego najlepszą reklamą. Hasło kampanii „Feel Invited” podkreśla otwartość i gościnność Polaków. Spot i filmy produktowe pokazują Polskę i Polaków w sposób, który łamie dotychczasowe stereotypy. Polska inspiruje i porusza wyobraźnię. Chcemy, aby zarówno kibice, jak i turyści, którzy przyjadą do Polski, zobaczyli nasz kraj nie tylko jako miejsce nowoczesne z tradycjami i bogatą historią, intrygujące swoją różnorodnością i atrakcyjną ofertą turystyczną – mówi Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Polska Organizacja Turystyczna
www.promujmypolskerazem.pl