Piotr Wiklak, dyrektor ds. rozwoju biznesu na terenie Grupy Wyszehradzkiej w firmie RateHawk, mówi, jak RateHawk wspiera agentów w obliczu nowych wyzwań technologicznych.
Serwis RateHawk jest znany z szerokiej oferty hoteli – ile obiektów obecnie oferujecie?
Naszym najmocniejszym atutem jest rzeczywiście bogata oferta hotelowa: serwis RateHawk oferuje ponad 2,5 mln opcji zakwaterowania. W ciągu roku liczba ta wzrosła o 30 proc. Obecnie skupiamy się jednocześnie na współpracy z zewnętrznymi dostawcami (aby dbać o szeroki zasięg naszej oferty), jak i na umowach bezpośrednich z obiektami (aby móc oferować naszym klientom najbardziej atrakcyjne stawki). Obie z powyższych kategorii odnotowały wzrost o około 35 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, co oznacza 230 dostawców i prawie 90 000 nieruchomości dostępnych w ramach umów bezpośrednich.
Oferta zakwaterowania w serwisie RateHawk jest bardzo doceniana na rynku – RateHawk to nie tylko platforma rezerwacyjna, ale także duży dostawca usług hotelowych, który oferuje dostęp do swojej bazy hotelowej za pośrednictwem integracji API: partnerzy mogą połączyć się z szeroką ofertą hotelową dostępną na platformie i wykorzystać ją do dalszego rozwoju swojej działalności. Rozwój API w Polsce był jednym z głównych celów zespołu w 2023 r. i z satysfakcją możemy przyznać, że udało nam się podwoić wolumen takich rezerwacji.
Które kierunki podróży są najchętniej wybierane przez polskich agentów za pośrednictwem platformy RateHawk?
Nasi partnerzy rezerwują za pośrednictwem platformy RateHawk zarówno kierunki krajowe, jak i zagraniczne. Rezerwacje w Polsce stanowią około 22 proc. rezerwacji – a Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław i Poznań to 5 najczęściej wybieranych miast.
Jeśli chodzi o 20 najpopularniejszych kierunków zagranicznych, na samej górze listy znajdują się kraje europejskie, takie jak: Niemcy, Hiszpania, Włochy, Francja, Czechy, Norwegia i Belgia.
W kategorii podróży długodystansowych jednym z trzech najpopularniejszych kierunków są wciąż Stany Zjednoczone, w przypadku których poziom rezerwacji zwiększył się o ponad 54 proc. w porównaniu z 2022 r. Zjednoczone Emiraty Arabskie to nadal wiodący kierunek na Bliskim Wschodzie – w ich przypadku poziom rezerwacji wzrósł aż o 64 proc. Jednak największy wzrost rezerwacji odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku. Rok 2023 był przełomowy dla tego regionu, ponieważ Chiny w końcu ponownie otworzyły swoje granice po pandemii Covid-19. Popyt na Chiny wzrósł wielokrotnie, dzięki czemu kraj ten natychmiast znalazł się w pierwszej trzydziestce najczęściej rezerwowanych kierunków podróży. W naszej ocenie silny wzrost popytu na ten region utrzyma się w 2024 r.
Biorąc pod uwagę wspomniany wzrost popytu, jak ocenia Pan wyniki biznesowe RateHawk w Polsce?
RateHawk nadal notuje w Polsce dwucyfrowy wzrost. IV kwartał 2023 r. był dla nas rekordowy pod względem wartości rezerwacji netto i odnotował wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Również liczba naszych partnerów wzrosła o 40 proc.
Jak duży jest zespół RateHawk w Polsce i czy został już w pełni skompletowany?
2023 r. rozpoczęliśmy jako pięcioosobowy, a zakończyliśmy jako dziewięcioosobowy zespół. Powiększenie zespołu dało nam możliwość rozszerzenia zasięgu działania na wszystkie regiony kraju i zapewnienia naszym partnerom pomocy wyznaczonego opiekuna klienta, który może w pełni skupić się na nich i ich potrzebach. W bliskiej przyszłości planujemy dalszy wzrost liczby członków naszego zespołu.
Serwis RateHawk znacząco zmienił swoją identyfikację wizualną w ciągu ostatniego roku – co kryje się za tą zmianą?
Rzeczywiście 2023 r. był wyjątkowy dla RateHawk, ponieważ nasz serwis przeszedł proces rebrandingu, czyli zmiany wizerunku. Po raz pierwszy w swojej siedmioletniej historii serwis RateHawk zaktualizował swoją tożsamość korporacyjną i zmienił strategię wizerunkową. Inicjatywa rebrandingu stała się odzwierciedleniem przemian, które zaszły w RateHawk od czasu jego uruchomienia w 2016 r. Serwis ewoluował od systemu rezerwacji hotelowych B2B do zaawansowanej platformy, która oferuje jedną z najbardziej rozbudowanych ofert hotelowych na rynku i zapewnia szerokie spektrum usług turystycznych, w tym sprzedaż lotów, transferów i wynajmu samochodów. Jednak siłą napędową naszego rozwoju zawsze była pasja RateHawk do tworzenia narzędzi, które oferują agentom turystycznym możliwość doskonalenia zawodowego. RateHawk uważa agentów turystycznych – nazywanych przez nas superagentami – za niedocenianych superbohaterów, którzy codziennie stawiają czoła wyzwaniom, dostosowując się do stale zmieniającego się krajobrazu branży turystycznej i konsekwentnie przekraczając stawiane im oczekiwania, aby zapewnić swoim klientom najwyższą satysfakcję.
Superagenci jak James Bond?
Dokładnie! Tak jak James Bond korzysta z pomocy Q, który dostarcza mu liczne inteligentne urządzenia i gadżety, aby ten mógł poradzić sobie z powierzoną mu misją, tak RateHawk dostarcza polskim agentom turystycznym niezbędne narzędzia i najnowsze technologie. Wiemy, jak wymagająca może być praca agenta turystycznego, dlatego nieustannie rozwijamy nowe narzędzia i technologie, aby wzmacniać pozycję profesjonalistów w branży turystycznej i skutecznie podnosić ich status do poziomu superagentów. Głównym zamysłem naszego rebrandingu jest uhonorowanie nieocenionej roli agentów turystycznych, doradców i innych profesjonalistów z branży na całym świecie.
Większość serwisów B2B podchodzi do kwestii swojego pozycjonowania bardzo ostrożnie – my uznaliśmy, że rebranding to doskonała okazja do rozwinięcia kreatywności i wzmocnienia więzi z naszymi partnerami.
To naprawdę bardzo dobre porównanie. A jeśli mowa o supernarzędziach, czy byłby Pan w stanie wymienić trzy najlepsze produkty RateHawk pasujące do tego opisu?
Pierwszym z nich jest nasze narzędzie do dokonywania zestawień hoteli. Wystarczy sobie wyobrazić, że jest się agentem turystycznym, który pomaga klientom zapoznać się z szeroką gamą opcji hotelowych dostępnych w wybranym miejscu. Wprawdzie możliwe jest zawężenie wyboru przy użyciu ponad 50 filtrów dostępnych na platformie RateHawk, ale gdy już zostaną znalezione odpowiednie opcje zakwaterowania, trzeba je jakoś przedstawić klientowi – i tu zaczynają się komplikacje. Według badań przeprowadzonych przez serwis RateHawk niektórzy agenci turystyczni poświęcają całe godziny na utworzenie szczegółowego i zrozumiałego zestawienia hoteli dla swoich klientów: ręcznie tworzą listę hoteli, kopiują linki do pliku tekstowego w programie Word i dodają komentarze. Większość z nas nie jest utalentowanymi grafikami, więc to zadanie może być frustrujące.
W odpowiedzi na to serwis RateHawk opracował narzędzie Zestawienia zawierające specjalny szablon, w którym można w łatwy sposób dodać szereg pokoi hotelowych i cen bezpośrednio ze strony hotelu dostępnej na platformie RateHawk. Agenci mogą dodawać tylko te opcje, które odpowiadają potrzebom ich klienta, eliminując zamieszanie spowodowane nadmiarem pokoi i cen. Szablon obejmuje ponadto zdjęcia hotelu i wybranych pokoi, może być uzupełniony o opis zawierający dokładne informacje o hotelu lub cenie. Warto podkreślić, że nasze nowe narzędzie już się sprawdziło! Według RateHawk agenci korzystający z nowego narzędzia Zestawienia wykazują lepszy współczynnik konwersji, co oszczędza im dużo czasu, który musieliby poświęcić na utworzenie profesjonalnie wyglądającego dokumentu. Już prawie 40 proc. naszych partnerów regularnie korzysta z tej funkcji.
Kolejnym supernarzędziem RateHawk jest aplikacja mobilna. Chyba nikt z nas nie wyobraża już sobie życia bez korzystania z technologii mobilnych na co dzień. Podobnie jest w przypadku agentów – i tu liczby mówią same za siebie: co czwarty agent korzysta z aplikacji RateHawk do dokonywania nowych rezerwacji i zarządzania tymi już istniejącymi.
Trzecią kwestią, na którą pragnę zwrócić uwagę, jest usługa kontroli wstępnej, która daje agentom turystycznym większą pewność i kontrolę nad rezerwacjami hotelowymi. Usługa ta polega na ręcznym potwierdzaniu rezerwacji, które umożliwia weryfikację wstępną (z wyprzedzeniem) każdej dokonanej rezerwacji. To proaktywne podejście minimalizuje ryzyko wystąpienia potencjalnych problemów, zmniejszając presję ciążącą na agentach turystycznych.
Jeśli zależy Ci na superdoładowaniu swojego biznesu turystycznego w tym roku, odwiedź witrynę www.ratehawk.com już dziś i zarejestruj się za darmo.
CV
Piotr Wiklak, Head of Business Development Visegrad Group
Zawodowo: Przygodę z branżą turystyczną zaczynał w 2014 roku, u największego w Polsce touroperatora, w Itace. Następnie przez ponad półtora roku pracował na stanowisku Key Account Managera w PLL LOT SA. Od 5 lat z sukcesami rozwija system RateHawk w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji.
Prywatnie: W wolnym czasie trenuje kolarstwo szosowe i spędza czas z rodziną.