Rynek podzielony przez trzy
Bazowanie na sprzedaży produktu wytworzonego w Polsce, imprez turystycznych w kraju i usług za granicą, wycieczki do krajów Afryki Północnej – to według Marka Andyszaka z TUI Poland trzy modele funkcjonowania touroperatorów. Na jednym z nich zamierza oprzeć rozwój własnej firmy.
Według szefa TUI Poland w Polsce z podróży czarterowych korzysta ok. 1,3 mln osób, co przy 38 mln mieszkańców stanowi 3,4 proc. społeczeństwa. Dla porównania w Niemczech tylko jeden touroperator – TUI – obsługuje ok. 4,8 proc. mieszkańców kraju. O ten niewielki kawałek rynkowego tortu walczy u nas kilkunastu touroperatorów działających według jednego z trzech modeli biznesowych. Choć wszyscy kierują się własną strategią działania, według Marka Andryszaka, prezesa TUI Poland, każdego z nich można przyporządkować do jednej z trzech kategorii biznesowych. Pierwsza to typ zachodnioeuropejski, do którego zalicza się m.in. TUI. Wyniki finansowe firm pracujących według tego modelu bazują na sprzedaży produktu wytworzonego w Polsce. Druga kategoria touroperatorów opiera swoje wyniki finansowe o przychody pochodzące ze sprzedaży imprez turystycznych w kraju oraz usług za granicą. Do tej grupy należą firmy z polskim kapitałem. Do trzeciego modelu zaliczyć można organizatorów specjalizujących się w wycieczkach do krajów Północnej Afryki i Turcji.
MG
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze WT nr 1/2012 (1-15 stycznia 2012)
2012-01-12 16:46:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»