Wakacje już za 2 tygodnie, Polacy stoją przed wyborem: „Polska czy zagranica”? Jak zachęcić polskich turystów do pozostania w kraju i zaprosić do swojego hotelu? Czy zagraniczne propozycje biur podróży są zagrożeniem dla polskich hotelarzy?
Czas sprzedaży wakacji 2024 wchodzi w kluczową fazę. Dla wielu hoteli i miejsc noclegowych w Polsce to najważniejszy czas w roku. W dynamicznie zmieniającym się świecie, różnorodności ofert turystycznych, aby pozostać konkurencyjnym i maksymalizować swoje zyski, nie można, szczególnie teraz, ograniczać się do jednego kanału sprzedaży i promocji. Sprzedaż noclegów wyłącznie poprzez własną stronę internetową (direct) to strategia, która ogranicza — zarówno potencjał wzrostu, jak i dostępność oferty dla szerokiego grona klientów.
Różnorodność kanałów sprzedaży kluczem do sukcesu
Współczesny rynek hotelarski wymaga elastyczności i dostosowania się do potrzeb gości, którzy coraz bardziej świadomie przeglądają oferty. Częściej też korzystają z różnych platform rezerwacyjnych, aby porównać pakiety, ceny i udogodnienia. Wpisując w wyszukiwarce internetowej zapytanie dotyczące hotelu lub noclegu w określonym mieście, otrzymujemy głównie wyniki z serwisów OTA (Online Travel Agency), czyli internetowego biura podróży. Czasami konkurują z nimi jedynie największe sieci hotelowe.
Dlatego warto rozszerzyć swoje kanały dystrybucji, uwzględniając między innymi takie platformy OTA jak np. Triverna, Booking.com czy Airbnb. Platformy OTA stanowią potężne narzędzie marketingowe, które zwiększa widoczność obiektu na rynku globalnym.
Efektywne zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży
Udostępnienie obiektu na kilku platformach nie musi komplikować zarządzania nim. Powstałe systemy zarządzania kanałami (np. Channel Manager) pozwalają na łatwe i efektywne zarządzanie dostępnością i cenami we wszystkich kanałach sprzedaży z jednego miejsca. To oszczędza czas i redukuje ryzyko overbookingu.
Korzyści z obecności na platformach OTA
Zwiększenie widoczności: OTA przyciągają miliony użytkowników każdego dnia, co pozwala na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów, w tym tych, którzy mogą nie znać Twojego hotelu ani Twojej strony internetowej.
Większa liczba rezerwacji: statystyki pokazują, że hotele obecne na wielu kanałach rezerwacyjnych generują więcej rezerwacji niż te, które ograniczają się do sprzedaży bezpośredniej. OTA umożliwiają przyciągnięcie gości, którzy preferują wygodę rezerwacji przez znane i zaufane platformy.
Elastyczność cenowa: dzięki obecności na różnych kanałach możesz lepiej zarządzać cenami i promocjami, dostosowując je do specyficznych grup docelowych oraz sezonów, co pozwala na optymalizację przychodów.
Bezpieczeństwo w zmiennych warunkach rynkowych: dywersyfikacja kanałów sprzedaży pozwala na lepsze zabezpieczenie przychodów hotelu w sytuacjach kryzysowych, takich jak zmiany w preferencjach klientów czy zmienność rynkowa.
Opinie ekspertów: OTA w praktyce
Wielu ekspertów w branży hotelarskiej uważa, że OTA zyskują i będą zyskiwać na znaczeniu, podkreślając, że nie można ich ignorować jako źródła pozyskiwania gości.
- Platformy rezerwacji online w strategii sprzedaży hotelu są konieczne; zwiększają widoczność obiektu, przyciągają nowych gości i optymalizują przychody. Musimy pamiętać, że hotele w Polsce nie tylko konkurują między sobą, ale również z atrakcyjnymi ofertami z zagranicy. Nasze inwestycje w udane partnerstwo i działania marketingowe mają bezpośrednie przełożenie na obłożenie w polskich hotelach, które z nami współpracują. Wspólnie rozwijamy polską turystykę. – komentuje Jakub Bączykowski, dyrektor zarządzający Triverna.
- Współpraca z pośrednikami pozwala na zwiększanie dotarcia do nowych gości. Bardzo często do takich, którzy zostają z nami na dłużej. Na pewno przynosi nam również wzrosty na pozostałych obszarach, takich jak gastronomia czy SPA. W obecnej sytuacji, kiedy wiele rodzin wybiera urlopy zagraniczne, współpraca z OTA jest niezbędna do realizowania wyniku. Samemu byłoby to ogromnie ciężkie. – dodaje Agata Mikołajczyk, general manager NoName Luxury Hotel & Spa.
Skuteczna strategia sprzedaży i marketingu, to taka, która wyprzedza oraz spełnia potrzeby polskiego urlopowicza, zapewniając tym samym obłożenie hotelu na wysokim poziomie. Wciąż rosnący sukces platform pośredniczących w sprzedaży, nie tylko usług turystycznych, ale gastronomicznych czy w branży odzieżowej, świadczy o rozwiązaniu jakie preferuje klient – wszystko w jednym miejscu i możliwość szybkiego porównania przedstawianych mu ofert.
Kto wygra walkę o polskiego gościa i gdzie Polacy spędzą wakacje, przekonamy się już niebawem.